Grön ärtsoppa


Skulle helt klart varit snyggare om bilden visade en fin soppskål men frysen bryr sig inte så mycket så länge soppan håller sig i burken :-)
 
1000 g gröna ärtor (jag hade frysta svenska ärtor)
2 gula lökar
14 dl vatten
4 tärningar grönsaksbuljong
gräddmjölk (jag hade vispad grädde i kylen och tog ca 3 msk + 1 dl mjölk)
prova dig fram, kanske det inte ens behöver spädas med grädde eller mjölk.
 
Koka uppvatten med buljongtärningarna
hacka löken
Tillsätt lök och ärtor när vattnet kokar och låt det sjuda 5 minuter.
Mixa soppan med stavmixer eller i mixer.
Sila av soppan, om du vill ha den slät vill säga :-)
Slå på gräddmjölken och värm på soppan igen.
 
Serveras med en klick crème fraiche och lite bröd. 
Inser nu när jag gör detta inlägget att jag nog redan har gjort grön ärtsoppa här förut, men men, vad gör det :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0