Stockholm

Helgen innan påsk var vi i Stockholm. Istället för att jag åkte till Trollhättan i februari när Kim fyllde år så bjöd vi Kim och Heléna till Stockholm en helg. Det var helt underbart, jag hade längtat ända sen jul på den här resan.

Mats och jag flög från Frösön, Kim och Heléna flög från Landvetter och vi landade samtidigt på Arlanda, en förbokad taxi tog oss till Hotell Amaranten. Där packade vi upp och gick sen ut för att leta efter en restaurang som serverade både vegetariskt, veganmat och kötträtter, inte helt lätt men vi lyckades hitta till Restaurang Vapiano och där åt vi väldigt goda pastarätter och en pizza till Mats =)
Fredagskvällen spenderade vi på vårt hotellrum, vi var alla för trötta för att gå ut på stan.
Kim som bara hann sova ett par timmar eftersom han kom hem från Kroatien tidigt på fredagsmorgon slocknade som en klubbad säl i hotellsängen =)

Lördag startade med en rejäl frukost, alltid lika gott att mumsa i sig som om det var sista gången man fick mat. Heléna och jag gräddade till och med våfflor *mumsfillibabba*

Vi hade bokat träff med Gunilla, Jocke och trillingarna på kulturhusets för en liten fika. Fridda (6½ år) blev dökär i Kim :)

Efter fikat besökte vi en fantastisk utställning i samma hus -

Gregory Crewdson: In a Lonely Place
Skönhet och förfall i en svindlande filmisk stillbildsvärld. Möt en av vår tids mest uppmärksammade fotografiska konstnärer.
I centrum för Gregory Crewdsons konstnärskap står det nära förhållandet till filmen. Han hämtar näring ur mötet mellan det vardagliga och det oförklarliga och blev tidigt medveten om ljusets förmåga att förvandla det triviala till någonting gåtfullt och suggestivt. Med hjälp av omsorgsfull ljussättning lyfter han fram de dramatiska kvaliteterna och känslan av att någonting lurar under ytan.

bild lånad på www.kulturhuset.stockholm.se

På väg ner (fikade på 5 våningen, utställning längre ner) kikade vi på en annan utställning som heter Slow living, en grön möbelmässa. En jättekul utställning där möbler var gjorda av återvunnet udda material.

En stol gjord av t-shirt som personerna på bilden ha på sig.

En pall som jag gärna vill försöka göra själv, vi har säkert en och annan vedklamp som jag kan pröva på =)

En annan utställning som vi besökte var "Present-Makt att förändra" www.presentchange.se

en lite kulig utställning där besökare får göra aktiva val för att se vad som fanns inne i den stora presentboxen.

På kvällen åt vi gott på en grekisk restaurang och Kim betalade den notan, tusen tack sötnos :)

När vi inte åt eller gick på utställningar så promenerade vi runt och bara myste i det fina vårvädret.

Jag önskar att helgen var längre, tiden går för snabbt när man har roligt. Nu längtar jag tills vi åker till Trollhättan i maj så jag får vara med Kim och Heléna igen och naturligtvis mamma, pappa, Bassen och Millan :)

Kram på er alla människobarn

Filtkorg

Efter några väldigt hektiska veckor med massor med jobb och kvällsmöten och en förkylning som kommer tillbaka hela tiden så är det väldigt rogivande att ställa sig vid pysselbordet och skapa något. Det finns inga MÅSTEN när det gäller pyssel, man gör bara det man vill och orkar. Det är väldigt skönt men det betyder också att det finns en massa ofärdigt pyssel som blir liggandes eftersom orken tar slut, men det gör inget för det MÅSTE inte bli färdigt =)

Idag har jag gjort några korgar av filt, tänkte att det skulle ligga ägg i en och något annat påskaktigt i den andra. Kanske de till och med får vara med efter påsk som brödkorg eller något annan trevligt :)

Se beskrivning http://www.cchobby.se/ide/11522-filtkorv.aspx

Ska köpa några fina knappar till den blå korgen, hade inga hemma som jag tyckte passade.

Vår lilla stuga

För min del har det inte varit så många besök i vår lilla stuga nu under vintern, för kallt och för dammit för att mina lungor ska tycka att det är kul. Men Mats har musslat på under vintern med att isolera och sätta panel på väggarna.

För ett par veckor sen var vi dit och städade lite. Plockade bort allt från golvet och sopade under massonitskivorna som vi har lagt som skydd på trägolvet. Vi tog med oss en del verktyg hem som vi inte behöver använda där mer på ett tag och vips så hade vår lilla stuga förvandlats till en liten mysig stuga istället för en byggarbetsplats :-)
Vi är båda övertygade om att vi kommer spendera mycket tid där, att det kommer bli en plats för avkoppling, utan en massa måsten.

Vi hade tagit med oss eldkorgen som jag fick i födelsedagspresent och gårdagens middag värmdes upp på den. Hasselbackspotatis med grönpepparsås värmdes i folie och korv och sojaschnitzel grillades till detta. Mumsfillibabba vad gott det var =)

Till påsk kommer min svägerska från Solna hit med sin familj och jag hoppas att vi kan åka upp en sväng till Bratteggen så vi får visa vad vi bygger, grilla lite korv och bara mysa i största allmänhet.

Soppa v 14. Morotssoppa

Morotssoppa, det här är en favorit och vi har lagat den många gånger
Nä, pappa och Bassen, den har inte gått sönder =)

5 morötter
6-8 dl vatten
2,5 dl matlagningsgrädde
1 dl creme fraiche eller philadelphiaost

Skala, riv och fräs på grönsakerna  ca 5 minuter. Tillsätt kryddor, buljongtärning och vatten, låt koka 5-10 minuter.
Mixa soppan i matberedaren eller med stavmixer.
Häll tillbaka soppan i grytan och tillsätt grädde och creme fraich (philadelphiaost), smaka av med salt och peppar.
Serveras med lite riven ost på toppen.

Detta är min absoluta favoritsoppa, perfekt att göra storkok av och frysa in för att snabbt ha en middag till hands.

Soppa v 13 "Köttsoppa"

Köttsoppa med sojagrytbitar

1  gul lök
2 morötter
½ palsternacka (för att det var det som fanns hemma)
3 potatisar
2 grönsaksbuljongtärningar
1 l vatten
1 påse (300 g) sojagrytbitar
½ gul paprika (modell stor)
salt och peppar efter tycke och smak

Skala och skiva lök, morötter, palsternacka och potatis. Fräs i smör 5 minuter.
Tillsätt buljongtärningar och vatten, låt koka i 10 minuter.
Lägg i sojagrytbitarna och paprikan och koka ytterligare ett par minuter.