Hjärttekakor till Kim

Kim fyllde 27 år i början av februari och han hade kalas härom sisten, då bjöd han på en väldigt god tomatsoppa, som jag måste få receptet på. Till soppan serverades det crème fraiche och bröd.
Jag hjälpte honom med brödbaket och gjorde tekakor i form av hjärtan.
 
receptet har jag hittat på Icakuriren.
 
  • 1 1/2 dl havregryn
  • 5 dl mjölk
  • 100 g smör
  • 1/2 dl strösocker
  • 1/2 tsk salt
  • 1 paket (50 g) jäst
  • ca 700 g (ca 12 dl) vetemjöl + till utbakning

Koka havregryn i 2 1/2 deciliter mjölk till en lös gröt. Dela smöret i bitar och rör ner det i gröten tills det smält. Rör ner socker och salt. Smula jästen i matberedaren. Tillsätt 2 1/2 deciliter knappt ljummen mjölk och rör om tills jästen löst sig. Blanda i gröten och arbeta in mjölet. Knåda ihop, mjöla och låt jäsa övertäckt i bunke 30–40 minuter. Kavla ut till en platta, 1 centimeter tjock. Ta ut kakor, cirka 9 centimeter i diameter.

Nagga och lägg på papprad plåt. Jäs under bakduk 10 minuter. Grädda mitt i ugnen i 250 grader 7–8 minuter tills de fått fin färg. Låt dem kallna på galler.

Jag bakade även dessa tekakor igår fast då fick de vara runda och då blev det 16 kakor. Riktigt goda är de.
 
Det var väldans vad bleka dessa såg ut, men i verkligheten är de lite mer gyllenbruna :-)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0