Knäckebröd

 
Receptet är hämtat här http://cafebjerkli.blogspot.se/2011/02/glutenfritt-knackebrod.html
 
 
2 ½ dl majsmjöl
1 1/4 dl havregryn
1 1/4 dl solrosfrön
3/4 dl linfrön
½ dl pumpakärnor
½ dl sesamfrön
1 tsk salt
1/4 tsk hjorthornssalt
3 dl vatten
3/4 dl olja
 
gör det glutenfritt med att använda glutenfri havregryn eller annan glutenfria gryn eller flingor.
 
Blanda allt i en skål och låt svälla ca 10 minuter. Min deg fick svälla i minst 40 minuter för jag fick för mig att rensa i kryddskåpet under tiden :-)
 
 
 
 
Dela degen i två delar och kavla ut mellan två bakplåtspapper till tunna plattor.
När degen är utkavlad strö på flingsalt eller annan god krydda. Tryck till saltet lite lätt med kaveln.
 
 
 
 
Gräddas mitt i ugnen på 170 grader ca 40 minuter.
Efter 10 minuter ta plåtarna ut och brödet skärs i rutor, lätt att bryta det färdiggräddade knäckebrödet.
 
 
 
Bryt brödet och förvara det i tätslutande burk.
 
 
Jättegott och enkelt att baka.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0