Kolapaj mums =)

Hejsan hejsan allihop =) det var ett tag sen jag var här och bloggade men jag ska försöka bättra mig.
Jag hade en burk kondenserad mjölk och den borde ätas upp innan mars slut enligt bäst-före-datum så det var ju bara att hysta ihop en paj och bjuda familjen på mums =)
Först kokade jag den oöppnade burken med kondenserad mjölk på svag värme i ca 2½ h. Det är viktigt att se till att vattnet täcker burken hela tiden, annars kan den explodera.
Under tiden burken kokade så mixade jag 300 g digestivekex med 120 g smält smör, jag tryckte ut smulorna i en pajform (går jättebra med en springform också) gräddade pajskalet i ugnen på 200 grader i 10 minuter.
 

När den kondenserade mjölken kokat i 2-3 timmar (ju längre den kokar ju hårdare blir kolasmeten) lät jag den svalna i kallt vatten ca 10 minuter (det är lättare att smeta ut kolan om den inte hunnit kallna helt och hållet).
 
 
så här krämigt mumsig blir mjölken efter ett par timmar på spisen *mumsfillibabba* =)
 
 
kolasmeten breds ut på den gräddade digestivebotten
 
 
tre bananer skärs i slantar
 
 
som läggs ut över kolasmeten
 
 
över kolasmeten och bananerna breds ett lager av vispad grädde sen är det bara att samla familjen och mumsa i er något av det godaste som kan ätas =
 
 
När pajen var klar så samlades vi, mamma, pappa, Bassen, Linda, Gabriella, Elisabeth och jag hemma hos Millan. Det sägs att pajen är ännu godare dagen efter men det vet vi inget om, endast några smulor fanns kvar på fatet när vi fikat klart =)
 
Receptet kommer här
1 burk kondenserad mjölk (endast den sötade funkar att göra till kolasmet)
300 g digestivekex
120 g smält smör
3 bananer
3 dl vispgrädde
 
gör så här:
småkoka den oöppnade burken med kondenserad mjölk i 2-3 h, låt den sen svalna i kallt vatten ca 10 minuter.
Mixa under tiden kex och det smälta smöret i en mixer (eller smula med fingrarna). Tryck ut smulorna i en pajform och grädda i ugn på 200 grader i 10 minuter.
Bred ut kolasmeten på pajskalet, skiva bananer och lägg dessa över kolasmeten, vispa grädden och bred ut den över bananerna.
Nästa gång jag gör denna paj ska jag nog smöra pajformen för det var lite svårt att få att få loss den ur formen, trodde inte att det skulle behövas med så mycket smör i själva pajen.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Robert

Mums, vad det där lät gott!! Härligt att se nya inlägg på din blogg igen!

2013-03-16 @ 14:53:57
Postat av: Helen

Mmmm, vad gott! Just nu ska jag försöka hålla nere på allt sött ett tag. En massa kilo behöver bort, men sen, sen när jag kan få unna mig något sött vid tillfället då ska detta provas! Håller med ovanstående, kul att hitta nya inlägg här :-)

2013-03-18 @ 15:11:35
URL: http://helensvardag.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0