Vegetariska biffar

 
Se där, den som letar haon finner, här kommer recept på biffar
 
Bönbiffar               ca 16 st

2 burkar bönor av valfri sort
4 krm malen muskot
2 krm svartpeppar
2 ägg
1 tsk salt
2 dl finhackad purjolök
2 tsk strösocker
250 g keso (laktosfri)
2 dl ströbröd
1 dl finhackad persilja
4 tsk senap

Mixa bönorna med äggen. Blanda bönröran med övriga ingredienser, låt stå en stund, ca 30 minuter.
Forma till biffar och stek i smör och olja på medelvärme i en stekpanna.

 

Zucchinibiffarna hittar jag tyvärr inget recept till men vad jag kommer ihåg så tog jag:

1 zucchini, riven, krama ur så mycket vätska som möjligt ur den rivna zucchinin
1-2 morot, riven
1-2 dl riven ost
1-2 ägg
ströbröd ca 2 dl
förmodligen lite mjölk
troligen riven gul lök
salt och peppar

Blanda samman alla ingredienser och låt stå för att svälla en stund. Forma biffar och stek i smör och olja på medelhög värme i stekpanna.
Vid tidigare tillfälle så har jag stekt biffarna i muffinsplåt, smidigt eftersom de inte håller ihop på samma sätt som biffar av kött.

Det kan helt enkelt vara så att jag gjorde bönbiffar och sen tog jag ungefär samma recept men bytte ut bönorna mot zucchini och morot och fetaosten byttes till riven vanlig ost. Osten är bra att ha i för den får det att hålla ihop bättre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0