Mormor Rosas skörost

Ialla år har jag ätit skörost, mormor gjorde den när jag var liten sen var det mamma som alltid gjorde den till jul och påsk. Nu har jag äntligen förökt mig på att tillaga en egen skörost.
Lite skillnader har det blivit på skörosten sen mormor gjorde den, mamma har till exempel socker i sin men det har jag rationaliserat bort. Det var när jag gjorde den för första gången som jag tog bort sockret eftersom jag då hade bjudit hem mina svärföräldrar och svärfar är diabetiker, upptäckte då att jag tyckte den var godare utan socker.
Men det som var mest positivt var att det var så himla enkelt att tillaga.



1 l. röd mjölk
2 ägg
2 msk vetemjöl
3 dl gräddfil
kanel

Koka upp mjölken.
Vispa under tiden ihop ägg, mjöl och gräddfil. Tillsätt detta i den kokande mjölken och koka några minuter till. Nu har mjölken skurit sig det ser allt annat än gott ut =)
Skopa upp det gryniga och häll detta i en sil som sen får stå och rinna av över natten, i kylskåpet.
Vänd sedan upp den på ett fat och dekorera med kanel.
(häll upp lite kanel på ett fat och doppa ett pepparkaksmått i kanelen och "stämpla" på skörosten)

Till skörosten kan man ha sylt, bär eller varför inte lite knaperstekt bacon. Själv äter jag den naturel och den är perfekt att ha med som lunch till jobbet.

Prova, det är jätteenkelt och gott =)


Kommentarer
Postat av: Robert

Vad tjusig den blev, med hjärtan på! Har än så länge dock aldrig vågat smaka, varken hos dina föräldrar eller när min farmor gjort sin..

2011-11-01 @ 16:48:58
Postat av: Fjällräven

Vågat smaka =) Ja du Robert, jag undrar om det inte är du och jag som är kusiner istället för Fredrik och jag=) Vi är så himla lika på så många olika saker. Jag har också några rätter som jag inte vågar smaka på, typ sill (kommer inte in en rå fisk i min mun inte) fast jag har ju i och för sig lärt mig äta lite gravat lax och den är väl också rå, humm...ja ja, nån sill vägrar jag iallfall =)

Men du, om man tar lite gräde blandat med nån go sylt eller några goa bär och sen lite skörost till det, kanske det skulle smaka även för en Robert :)

Kram på er alla tre

2011-11-01 @ 18:17:42
URL: http://ammiia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0