Kryddor

Igår gjorde jag några kryddblandningar. Jag är inte så förtjust i köpta blandningar, det är bara en massa salt och konstigheter i dem.


                                      Ett kryddskåp hemma hos oss (Ikeas ÄTRAN)


Jag fick några recept av min arbetskamrat Susanne varav den ena var en grillkrydda som jag gjorde. Hittade massor med recept på nätet så jag har också gjort tacokryddor där den ena är smaksatt med kanel och en annan med kakao. Gjorde också en creolsk blandning.



Här kommer recepten.

Creolsk kryddblandning


3 msk salt
2 msk lökpulver
1 msk vitlökspulver
2 msk oregano
1 msk basilika
1 msk svartpeppar
1 msk vitpeppar
1 msk cayennepeppar
5 msk paprikapulver

Blanda samman och förvara torrt och mörkt

Taco med kanel

4 msk chilipulver
2 msk spiskummin
2 msk lökpulver
1 msk paprikapulver
2 tsk koriander
1 tsk vitlökspulver
1 tsk kanel

Blanda samman och förvara torrt och mörkt

Taco med kakao

1 mska spiskummin
1 msk chilipulver
1 tsk kakao
1 tsk salt

Blanda samman och förvara torrt och mörkt


Grillkrydda a lá Susanne

1 msk vitlökspulver
1 msk paprikapulver
1 msk curry
½ tsk cayenne
1 tsk salt

Blanda samman och förvara torrt och mörkt

I morgon ska jag blanda ihop en citronpepparblanding, det blir fisk till middag.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0