Kanelbullens dag

är det idag och då bara MÅSTE man äta bullar. Jag passade på att baka lite bullar härom dagen fast jag hoppade över kanel.

Jag hade inte så mycket mjölk hemma (laktosfritt alltså och det finns inte i våran affär) så jag gick ner på affären och köpte solhavre men när jag kom hem så kom jag underfund med att det går att baka på nästan vilken vätska som helst.
Jag hade lite juice hemma, tropisk nektar och det kunde ju vara gott att baka på. Men jag kom fram till att kanelen inte skulle passa ihop med juicen.


Foto Fjällräven                                                                                      Juicebullar

Så här lyder receptet till Juicebullarna

50 g jäst
100 g margarin (mjölkfritt)
5 dl juice tropisk nektar eller valfri smak
1 dl socker
2 krm salt
13-14 dl vetemjöl (780-840g)

Fyllning
150 g margarin (mjölkfritt)
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
50 g riven mörk choklad (Ska jag vara helt ärlig känner man inte chokladen)

Pensling
ägg

Garnering
strösocker

Gör så här
Smula sönder jästen i en bunke. Smält margarinet i en kastrull, tillsätt juicen och värm till fingervarmt, 37 grader.
Häll vätskan över jästen och rör till den löst sig. Tillsätt socker, salt oxh vetmjöl, spara lite av mjölet tillutbakningen.
Arbeta degen kraftigt tills degen släpper kanterna.
Låt jäsa övertäckt ca 40 minuter.

Blanda margarin, florsocker och vaniljsocker till fyllningen.

Knåda degen på bakbordet. Dela degen i 2 delar och kavla ut degen till en platta som mäter 30 x 40 cm. Bred på fyllningen och riv choklden över den utkavlade degen. Rulla ihop degen (som en rulltårta), skär rullen i 2 cm breda bitar. Lägg i bullformar och ställ ut på en ugnsplåt.

Låt jäsa i ca 20 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på socker.

Grädda bullarna i mitten av ugnen ca 8 minuter. Låt bullarna svalna på galler.

Tjingeling alla människobarn

Kommentarer
Postat av: Storasyster

Bullarna ser jättegoda ut - men hur smakade dom?



Kram

2008-10-06 @ 10:35:14
Postat av: Lillasyster Fjällräv

Dom smakade som bullar fast med lite juicesös smak. Det var inte för mycket utan bara som en liten krydda. Jättegoda tycker jag. Har ett förslag i huvudet med äpplejuice och då fylla dem med skivade äpplen och kanel. Ska prova det någongång.

Kram/Längatar efter dig

2008-10-06 @ 15:24:57
URL: http://ammiia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0