B

Det feniciska ordet beth kan ursprungligen härstamma från den egyptiska hieroglyfen för ett hus. den feniciska symbolen beth är också en primitiv teckning av ett hus, i två våningar eller som planritning över två rum. Huset är ju också fundamentalt för männinskan. Namnet går igen i Bethel (Guds hus) och Bethlemhem (brödernas hus).
        Cirka 500 f Kr övertog och omformade grekerna bokstaven till två trianglar med den ena placerad ovanför den andra och kallade den beta.
        Först romarna utvecklade vår nuvarande variant. De ersatte de spetsiga, vinklade delarna med mjukt rundade bågar och ändrade namnet till B.
        Via uncialskriften (200-600 e Kr) utvecklades bokstävenrna gradvis till gemena och gemena kursiva versioner.



(bild och text från boken "Alfabet - tolkat av Leif Zetterling)

Kommentarer
Postat av: Emma

Nä men hej Ammii!

Vad roligt att du har en blogg =).

Hoppas allt är bra med er?



Kramar Emma

2008-11-10 @ 12:24:28
URL: http://emmaaronsson.blogg.se/
Postat av: Fjällräven

Hållå där Emma! Var just inne på din blogg och beskådade ditt underverk. Så söt att man bara vill ta ett bett =)

Här i norr är allt jättebra. Jag trivs här och längtar bara hem ibland. Jobbigast att bo så långt från Kom. Tur det finns telefon.

Ha det så jättebra, hälsa hela familjen.

Kram.

2008-11-10 @ 15:39:57
URL: http://ammiia.blogg.se/
Postat av: Emma

Tack så hemskt mycket! =)

Jag stormtrivs verkligen med livet som mamma. Jo han är allt ett väääldigt stort charmtroll och han är hur snäll som helst.



Bor ni kvar i samma hus som sist jag var med?

Jo det klart man saknar dom, det förstår jag men som sagt, tur att det finns telefoner =).



Ja visst har jag blivit gammal. Och faster som låter så gammalt, hihi. Det var en stor chock för oss alla. Fick ju reda på att dom skulle ha barn när hon var i vecka 35 så det var inte långa tiden att förbereda sig.



Läste om Jamie, jag beklagar. =( Den goe fågeln! Hur gammal blev han?



Oj vad långt detta blev nu =)

Ha en underbar kväll och hälsa Mats!

Många många kramar

2008-11-10 @ 19:18:54
URL: http://emmaaronsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0