Mera kakor

Idag har jag bakat mer kakor. Det blev klickkarkor som inte klickades ut utan rullades till bollar. Jag ändrade lite på receptet och det kan kanske vara det som gjorde att degen blev ganska fast. Goda blev dom i alla fall.

Klickkakor

Foto Fjällräven                               Kakor med choklad, kokos och aprikoser.

Choklad-, aprikos- och kokoskakor  ca 70 st. 
200 g margarin (laktosfritt)
2 dl socker
2 ägg
10 torkade aprikoser  (eller 1½ dl russin)
50  g choklad, mörk laktosfri
4 msk kokos (eller 4 msk syltade apelsinskal)
6 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Rör margarin och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda i hackade aprikoser, finhackad choklad och kokos. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten. Klicka ut eller rulla bollar, lägg på pappersklädd plåt. Gräddas mitt i ugnen, 175 g, ca 12 minuter.

Jag är inte så förtjust i russin, korinter är bättre med det hade jag inte hemma så det fick bli aprikoser. Syltade apelsinskal hade jag inte och det är jag faktiskt inte heller specielt glad i, men kokos gillar jag *ler*
Det var väldigt lätt att göra dessa kakor och många blev det.


Jag hade hjälp av min 2-åriga granne. Hon var jätteduktig men istället för runda bollar gjorde hon långa ormliknade kakor. Kanske storsjöodjurskakor?
Tyvärr glömde jag fota hennes kakor men jag kan intyga att dom var jättefina *ler*

När grannen och hans dotter skulle gå sa hon att hon vill ha pizza till lunch. Det gjorde att M och jag blev sugna på pizza så det fick bli det till middag. Bara nyttigt idag....hehehe....men vi skyller på grannbarnet *blink*

pizza
Foto Fjällräven                                                                          Pizza, vegetarisk

Pizzabotten:

50 g margarin (laktosfritt)            

4 dl vetemjöl                                     
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
1½ dl mjölk (laktosfritt)

Blanda samman allt till en smidig deg. Kavla ut och lägg på pappersklädd plåt. Vi delade degen och gjorde varsin pizza. 

På min pizza ligger det:

Krossad tomat med basilika + ketchup
riven laktosfri ost
svamp
tomat
purjolök
paprika
gröna oliver
sparris
banan
curry, pizzakrydda och lite grillkrydda

M hade skinka på sin pizza, gul lök istället för purjolök, annars var de lika.

MUMS!!! Vad det var gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0