Glutenfria vaniljkakor

 
Glutenfritt blir ju oftast väldigt ljust och dessa såg lite bleka ut, fick det bli lite smält mjölkchoklad ringlad över kakorna.
 
Så här gjorde jag:
 
2½ dl ljus mjölmix
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
100 g smör
1 ägg
 
Blanda samman allt i en mixer.
Degen blev väldigt kladdig så jag hivade nog ner ytterligare ½ dl mjölmix.
Rulla in degen i plastfolie till en korv. Låt den vila länge i kylen.
Min plan var att stansa ut figurer men insåg att degen var så lös att det inte skulle gått.
Jag rullade 20 bollar som gräddades ca 15 minuter i 175 grader, bollarna flöt ut så lägg dem inte för tätt om du vill ha runda kakor :-)
Smälte ca 50 g mjölkchoklad och ringlade chokladen på kakorna, se till att kakorna har kallnat innan.
 
Några fick spindelnätsmönster eftersom det är den tiden just nu. Hade inte något att göra spindlar med så det fick bli små spöken (små hemgjorda maränger med chokladansikte) som fastnat i nätet :-)
Kakorna blev jättegoda, de smakade nästan lite knäckigt.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Storasyster

Äntligen...så fina saker du visar.

2014-11-06 @ 22:50:48
Postat av: Fjällräven

Tack tack, ibland önskar jag att jag inte hade så många intressen för det är sällan jag känner att tiden och orken infaller samtidigt för att blogga.

2014-11-09 @ 11:13:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0