Jamen vi tar väl ett par kakor till :-)

Eftersom mammas kalas och påskhelgen inföll ungefär samtidigt så blev det ju en del kakor bakade på ganska kort tid.
Hittade ett recept på små cupcake med påskägg/fågelbo i tidningen som Cervera skickar ut om man är klubbmedlem. Tyvärr har jag inte kvar receptet men en bild kan ni få.
 
 
Jag gjorde små chokladmuffins och det var potatismjöl i dem så det skulle vara lite lättare och fluffigare än vanliga muffins, jättegoda tycker jag. Chokladsmeten som borde varit lite fastare skulle föreställa ett fågelbo men de flöt ut och såg mest ut som en dåligt utprovad toupé :-) äggen är gjorda av sockerpasta och gick inte att äta då det var så hiskeligt söta och smakade typ diskmedel. Men skam den som ger sig, ska nog försöka mig på nåt liknande någon mer gång men då ska jag nog köpa nåt godis att lägga på och chokladsmeten ska bli fastare hoppas jag.
 
Cakepops i olika färger och smaker, också väldigt sött.
 
 
Millan och jag ville så jättegärna göra en tårta till mamma när hon fyllde år och vi hade högflygande planer men det mesta föll och i slutändan blev det en tårta som hade två chokladbottnar och en sockerkaksbotten.
Mellan bottnarna var det chokladkräm och hallongrädde.
Det vi inte tänkte på var att bottnarna suger åt sig av fyllningen så den blev väldigt torr men å andra sidan blev den inte så sötsliskig och tur var väl de eftersom vi hade ett lock av sockerpasta överst och DET är sliskigt :-)
 
 
Millan smälter choklad till chokladkrämen
 
 
Jag kavlar vår hemgjorda sockerpasta för fulla muggar
 
 
 
För att inte sockerpastan ska börja svettas och smälta bör man lägga ett lager smörkräm mellan tårtbotten och sockerpastan.
 
 
 
Jag trodde att det skulle vara jättesvårt att lägga på den utkavlade sockerpastan på tårtan utan att få en massa veck så därför hade vi bestämt att endast överdelen skulle täckas med pasta men det var inga problem att släta ut pastan på tårtan så jag ångrar grymt att jag inte kavla den större. Nu blev det ju så att vi spritsade grädde runt tårtan för att dölja skarven.
 
 
 
Millan stansade bokstäver, blommor och knappar av färgad sockerpasta
 
 
Ja det här var vår första tårta med sockerpasta och jag kan lätt erkänna att vi inte alls fick till den så som vi hade trott, den blev torr, söt och vansinnigt mycket för stor, vi tillverkade en tårta som lätt hade räckt till 45 personer. Men men, man lär sig av sina misstag :-)
 
 
Till kaffet bakade mamma och jag vaniljbullar, cakepops, drömmar, chokladfyllda havreflarn, chokladcupcakes, hallonkaka och blåbärssyltsnitt. Millan och jag bakade tårtan.
Mums jag älskar kakor och jag älskar att baka dem :-)
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0