Bonad "Livet i Krokom"

Under vecka 41 kommer Krokoms Kommun att ha något som de kallar kulturvecka, massor med kulturella saker kommer att ske, som till exempel en föreläsning som heter "Lär känna din fladdermus" satt på jobbet härom veckan när jag läste om detta och har man en livlig fantasi som jag har så betyder det att man helt enkelt bryter ihop i ett hysteriskt skrattanfall eftersom min första tanke var -Vilken ålder har man uppkommit till då? =)
Japp, nog om detta men för er som inte förstod varför jag skrattade så hysteriskt så kan jag ju alltid tala om att föreläsningen är kl. 13 den 6 oktober på Mus-Olles museum i Ytterån =)
En annan aktivitet under den här veckan är ett (eller heter det en?) bonadsprojekt, ja det är ett projekt med en bonad =). Alla som ville fick vara med och de som anmälde sitt intresse fick en tyglapp i ylle som har måtten 40 x 40 cm (alla fick en likadan), på denna skulle man brodera något som symboliserar livet i Krokoms kommun.
 
 
Nu är det ju så att jag inte kan brodera men så tänkte jag att alla i Krokoms kommun kan ju inte brodera och då måste ju jag representera dessa människor =)
 
Hjärtat i mitten symboliserar min kärlek till Mats och att det var just för kärleken som jag flyttade till Trångsviken 2007
 
 
Bygdegårdens logga  har jag naturligtvis broderat dit för att mitt arbete är en stor och viktig del i mitt liv här uppe i norr
 
i verkligheten är inte loggan så vinglig, kan inte begripa hur den har blivit så sne å vinn =)
 
Träffarna med Stickjuntan är något av de roligaste jag vet, vi träffas var tredje vecka hemma hos varandra och det är mycket skratt och flams vid dessa sammankomster men jag kan lova att vi även handarbetar, mest stickas det raggsockar för då behöver man inte hålla räkningen utan kan helt koncentrera sig på att prata =)
 
 
Stickjuntan har vid två (snart tre) tillfällen ordnat konserter på bygdegården där vi faktiskt har tjänat en slant som vi använde i sommras till att ordna en resa runt Storsjön. Vi besökte en keramiker, ett osteri (ingen aning om det heter så, de producerar ost iallafall), vi åkte till ett bageri, en strutsfarm, en smed, en havtornsodlare och naturligtvis fikade vi. När vi kom tillbaka till Trångsviken hade vi hyrt Magasient och där var alla våra karlar som hade fixat en tre-rätters middag till oss, en helt underbar dag.
 
Krokoms konstförening är också en stor del av mitt liv, där sitter jag just nu som sekreterare och det är jättekul. Massor med trevlig människor som också har intresse för vackra saker. Vi åker på konstresor och besöker konstnärer runtom i länet, aldrig att jag hade besökt dessa om jag inte haft sällskap.
 
 
Kan ju berätta att den här tyglappen skulle vara inlämnad senast i går men eftersom vi var i Sundsvall i helgen så visste jag att jag var tvugen att vara färdig med den senast i fredags så jag kunde lämna den när vi åkte förbi kommunhuset i Krokom i fredags. I onsdags gick min högerarm i strejk och på torsdag var den helt obrukbar, värkte som satan, svullen som om den vore uppblåst och totalt kraftlös. Hur bär man sig då åt när man ska brodera det sista på en tyglapp som ska vara klar och inlämnad ett dygn senare? Jo man tar en broderbåge, en sån där rund ram som man spänner fast på tyget, sen lägger man tyget med ringen på golvet och pallar upp den på ena sidan med något lämpligt, jag la en fårskinnstoffel där =) sen sitter man dubbelvikt och syr så gott det går med vänster hand samtidigt som man motar med en fot. Därav de mycket sneda och vingliga orden Krokoms Konstförening. Skam den som ger sig =)
 
Mitt liv består ju inte bara av arbete, stickjunta och konstförening för när jag inte sysslar med dessa tre ting så har jag ju intresse av lite annat, som att sy till exempel, åka motorcykel, vara i fritidshuset, träffa vänner, fika, resa, odla, läsa mm och mitt allra största intresse är naturligtvis Kim och Mats
 
 
inser ju när jag ser det här att det där med att brodera vingligt visst har pågått under hela mitt projekt, inte bara när jag fick sy med vänster hand =) men jag sa ju från början att jag inte kan det här med broderi =)
 
Pilarna runt om betyder att detta är mitt liv och att det går runt, runt i ett slags kretslopp.
Nu ska jag bara få ihop en beskrivning som ska skickas in för att tillsammans med alla andras bidrag bli ett litet häfte som beskriver vad vi har broderat.
En kvinna vid namn Carina ska nu sy ihop alla inlämnade bidrag och söndag den 14 oktober ska det avtäckas och invigas vid en tillställning som jag nu inte kommer ihåg vart den ska vara men det är något med körslaget, detta måste jag naturligtvis gå på för även om det inte är ett perfekt broderiarbete så är jag mycket stolt över min tyglapp, den beskriver verkligen mitt liv i Krokoms kommun.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Den Gamle

Ska bli kul att få se det stora "lapptäcket" sen när allt är ihopsytt. Tills senare,ha det så gott båda två. Hälsa även dom andra i Trångsviken.

2012-09-25 @ 12:01:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0