Vinterkräksjukan

härjar i landet som vanligt. I går var det inte många barn kvar på dagis/fritids (som finns i huset)och många av personalen var också borta. Förra veckan ställde Krokoms kommun in en utbildning som de bokat hos oss just för att de inte vågade samla så många anställda på samma ställe.
Bäst att sprita händer så ofta som möjligt, vi träffar ju hela tiden mycket folk och tar i pengar, brev och paket hela dagarna. Ibland ser man folk komma in och hosta hysterisk i handen för att sen stoppa ner samma hand i plånboken och ta fram pengar som vi ska ta emot....urk...blä...och äckel...
De flesta har ett armveck som går förträffligt bra att hostas i, använd det är ni snälla.


                                                                    bild lånad av nyheter24.se


Jag brukar vara förskonad från kräksjukor och dyl men bara för att jag sagt det så kommer jag väl ligga helt utslagen innom kort och igår när min kollega kom till jobbet så eggla vi upp varandra så vi nästan trodde att vi var lite kräksjuka.
Ett gamalt tips är att svälja 10 vitpepparkorn så Susanne skickade ut mig i köket för att be om pepparkorn. Efter mycket letande så konstaterade köksflickorna att några korn fanns inte men däremot malen vitpeppar. Ja ja, varför inte. Öste i några matskedar pulver i ett glas och tog med två glas med vatten och ett par teskedar in till Servecikontoret och förklarade för Susanne att malen vitpeppar var det som fanns. Jag blandade en tesked pulver med lite vatten och hävde i mig det tillsammans med en flaska vatten vid sidan om.....fy fan vad det smakade...starkt som bara den i hals och gom. Susanne skedade i sig pulvret och drack vatten till det, inte en min röjde hon att det smaka de illa =)
Men vad friska vi blev, inte en kräksymtom var kvarefteråt=) För att inte tala om vad mina bihålor rensades, jag kunde helt plötsligt andas genom båda näsborrarna =)

När jag gick hem tog jag vägen om affären och köpte vitpepparkorn, tron kan ju försätta berg :)


bilden är lånad från kryddburken.se

 


Kommentarer
Postat av: Helen

Nä fy tusan för kräksjuka, de vill ja slippa så jag kör på med några pepparkorn jag också för å vara på den säkra sidan :-)

2011-03-14 @ 19:25:24
URL: http://helensvardag.blogg.se/
Postat av: Fjällräven

Knepigt det där med magsjuka, jag har inte haft magsjuka sen 1989 men ändå är jag paniskt rädd för att få det och mår illa bara jag hör någon prata om att de känner sig lite krassliga :)

2011-03-16 @ 15:47:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0