Soppa 17. Kålsoppa med sojagrytbitar





Kålsoppa med sojagrytbitar

1 kålhuvud (mitt vägde ca 600 g=
1 gul lök
1½-2 grönsaksbuljongtärningar
½ tsk salt
6 vitpepparkorn
4 kryddpepparkorn
2 lagerblad
1 L vatten
1 påse grytbitar (hälsans kök)

Hacka kål och skala och hacka löken, fräs på några minuter i en gryta.
Tillsätt kryddor, buljong och vatten. Låt koka ca 10 minuter
Häll i grytbitar och låt allt bli varmt.
Har ingen aning om hur många pepparkorn man skulle ha i så det var bara en gissning, kryddpepparkornen och lagerbladen hittade jag igen men vitpepparn måste ha kokat sönder för det har jag inte lyckats hitta. Jag märker väl när jag biter sönder något =)

Mumsigt och mättande :)



Det är tråkigt att kålen mister sin gröna fina färg när man kokat den ett tag, kanske man skulle skaffa sig en ångkokare istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0