Soppa 8. Fisksoppa med saffran



Fisksoppa

1 liten purjolök
smör
1 påse saffran
9 dl vatten
2 fiskbuljongtärningar
4 potatisar
400 g sej (eller annan fisk som du vill ha)
1 dl matgrädde
2-3 msk dill
kräftstjärtar

Skiva purjon fint och mjukfräs den i smöret på medelvärme.
Rör i saffran och slå på vatten, lägg i buljongtärningarna. Låt småkoka under lock.
Skala och tärna potatisen , lägg den i soppan och koka upp igen. när potatisen känns nästan färdig lägg i fisken som du skurit i bitar och grädden. Sjud i 4 minuter.
Rör i dill, häll upp i skålar och toppa med kräftstjärtar.


Kommentarer
Postat av: "Gossemoster"

Oh,så gott det ser ut,ska testa den men utan saffra, för det är inte min favorit,soppor är godis.kramisar

2011-02-24 @ 08:33:31
Postat av: Fjällräven

Mats tyckte att den var sådär och det var nog för att det var saffran i den men jag kan inte säga att jag kände någon saffranssmak alls. Den gula färgen kan man ju få från gurkmeja för den såg betydligt smakligare ut när den var gul istället för grådassig =)

Kram på dig Gossemoster

2011-02-24 @ 09:58:56
Postat av: Den gamle

Jag håller med dej Mats, det där är väl inget för karlar! Nä tacka vet jag körv, det är riktig mat det. Hälsningar från en gårmee.

2011-02-24 @ 22:46:05
Postat av: Mats

Hej du gamle det var god fisk i soppan men det var saffran som inte var bra hälsningar Mats

2011-02-25 @ 19:19:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0