Pärlkurs

Igår var Lisbeth och jag på kurs i Östersund. Vi hade anmält oss till en dagskurs på hobbyaffären Syssla. Vi tyckte att det var dags att lära oss göra något med alla pärlor vi samlat på oss. Kursen hette "pärlor och tråd" och ska jag vara riktigt ärlig så trodde jag nog att det skulle handla om vad man kan hitta på med pärlor men det var mest smyckestillverkning som lärdes ut. Det var väl inte helt fel det heller, men men...




Vi startade dagen med att Lisbeth ramlade ner för sin trapp. Hon tog ett steg ut på trappen och den var såphal och hon föll som en fura. Är övertygad om att hon är rätt mörbulltad idag. Detta och att vi behövde tanka gjorde att vi kom tio miuter försent till kursen men vi kom snabbt in i det iallafall. Vi var 8 deltagare + "fröken", en ung jätteduktig tjej som jag tror heter Fia. Nackdelen när man är 8 elever är att det är svårt att få hjälp och vägledning så det känndes mer som att vi arbetade själva och frågade "grannen" om hjälp.

Lisbeth och jag köpte material ihop och delade på det, vi hade ju med oss hela vårt pärllager också men det var inte så mycket av de som använde, som vanligt =)

Jag gjorde ett halsband och ett armband.


                                                               Halsband i grön/blå/lila nyanser


                                                                          Armband i lite väl starka färger :)


Kan säga att jag inte blev speciellt nöjd men nu vet jag ju hur man gör och kan göra fler som blir lite mer som jag vill ha det.

Tänkte faktiskt göra ett halsband som passar till klänningen/blus-kjol som jag ska ha på Gunillas bröllop i sommar. Jag har inte sytt eller köpt den än men det blir till att gå på jakt snart så det blir gjort. Jag har också vid något tillfälle köpt ett handtag till en väska som kan dekoreras med pärlor och den väskan hade jag tänkt sy så jag kan ha den också på Gunillas bröllop. Naturligtvis ska halsbandet och väskan matcha varandra, eller klatcha som farmor skulle sagt =)

I fredags gjorde jag ett hjärta av ståltråd, hängde det på ett halsband som jag redan hade men jag ska göra ett som är längre eftersom hjärtat är ganska stort, 5,5 cm x 3,5 cm.




                                                                                        Ett trassligt hjärta














Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0