Äntligen lite solsken

och regnet håller sig uppe i rymden, eller var de nu håller hus =)

Jag sådde ju en massa frön tidigare i våras och de har stått här och väntat på att få komma ut. Jag förstår nu att jag sådde lite för tidigt, bor man nära nordpolen så är det ju inte sommar förrän lååååångt senare än vad jag är van vid. Men nu har blommorna och ärtorna kommit ner i trädgårdsjorden.


Foto Fjällräven
Några "Sinnia" som är dubbelt så höga än vad som står på fröpåsen. De skulle säkert vara lite kraftifgare också....men men, man lär så länge man lever =)





Min julros som jag planterade förra sommaren stoltserar med en fin klocka, det är flera små på väg upp ur den kalla jorden. Jag är jätteglad att den överlevt, det såg dystert ut för några veckor sen.
Ska man plocka in julroser innan vintern kommer eller hur gör man? Någon som vet?





Här hoppas jag på paprikor, röda och gula. De gula fröna kommer från Kims paprikaplanta som han hade här för några år sendan. De rödas frön har jag tagit från en paprika som jag köpt på affären, återstår att se om de växer till sig lite mer.





Sockerärtor som blivit väldigt blekta i nederkant, men jag chansade och satte ut dem iallafall. Det kan ju lyckas, man ska aldrig säga aldrig. Längst fram är det några fler paprikaplantor.





I den stora tvättgrytan planterade jag några perenna violer, där står också krusbärsbusken. Den trodde jag också var död men nu har det börjat grönska på den. Håller tummarna för att de ska bli några bär. Bakom krusbärsbusken står några ynkliga smultronplantor.





Några penséer för att få in lite färg i trädgården.





Jag satte några av Sinniorna i järngrytan, tillsammans med en viol och en pensé.

Så här ser sinnior ut på nära håll.



De är jättefina men små, jag tror att de ska vara betydligt större.






Helt plötsligt har det kommit upp tre tulpaner, de måste ha legat och sovit några år =)
Eller kanske jag grävde fram dem när vi grävde för den stora sålådan förra sommaren, med tanke på att de kommit upp precis brevid.





Några rabarber har också tittat upp, tog in några så jag kan göra rabarberkräm till frukost i morgon *mums*
Helt klart står våra rabarber på fel ställe, grannens och grannens granne har betyyyydligt större rabarberstånd. När kan man flytta rabarber?

Jag hoppas att vädret håller i sig, det är lagom varmt nu för min del men ska vi kunna ta några turer på motorcykeln så kanske det behövs några varmgrader till.

Kram på er alla människobarn




Kommentarer
Postat av: Den gamle

Rabarberna kan du flytta så fort du har gjutit en betongkrage,du vet en sådan som vi har söderut.

Ja,det är ju inte alla som har sådana odlingslådor.

Förresten,"kräm",det ska väl vara rabarberpaj med massa onödig vaniljsås.Jamjam.

Ha de gott.

2010-05-31 @ 18:35:37
Postat av: Fjällräven

Du ska få rabarberpaj när du kommer hit med myyyycket vaniljsås på, jag lovar =)

Kram på dig och de andra

2010-05-31 @ 20:07:28
Postat av: Emily

Kul sida! Hur länge har du haft din sida?

2012-03-19 @ 01:01:55
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0