Alla hjärtans dag

Eftersom det är Mats som lagar mat nästan alla vardagar här i vår familj så tyckte jag att han skulle få slippa det helt och hållet idag. Han behövde göra absolut ingenting.

Jag började igår kväll, eller rättare sagt i natt kl 23 med att göra en deg som jag sen kavlade ut och tryckte ut hjärtformade frallor. Dessa skulle kalljäsa i kylskåpet under natten och lagom till frukost gräddades de i ugnen.
Till dem serverades skinka, salami, ost, ägg och grönsaker. Vi drack också varm choklad med vispgrädde *mums, det var gott* (tyvärr hade jag glömt min kamera hos vänner igårkväll så det blev en bild på de hjärtformade bröden i eftermiddags istället)


Foto Fjällräven                                               Hjärtfrallor

Normalt äter man ju efterätt efter middagen men eftersom vi inte är normala *ler* så gjorde vi tvärt om. Mats börjar ju jobba kl 16 på söndagar och för att inte middagen skall serveras alltför tidigt så bestämde vi att vi  äter efterätten vid lunchtid och middagen en timma innan han börjar jobba.

Det blev hemgjord chokladglass med frukt.
Jag tänkte mig inte för när jag fyllde skålarna med glass, de blev lite väl fyllda och frukten fick läggas i en skål brevid.


Foto Fjällräven Hemgjord gräddglass med chokladbitar i och frukt vid sidan om.

Det var jättegott, men nästa gång ska jag minska på sockret. Det är överlag för mycket socker i alla recept. Jag ska också minska på mängden när den portioneras upp =)




Till middag åt vi smördegsinbakad skagenröra. Jag gjorde en röra av räkor, kräftor, surimi, purjolök, dill, créme fraiche, senap, honung, salt och peppar.

Kavlade ut en smördeg och skar ut ett stort hjärta + massa små hjärtan. La på röran och kavlade ut ytterligare ett hjärta där jag sen la på de små.


Foto Fjällräven                                  På med fyllning



Foto Fjällräven Lägg på ett hjärta till och "gaffla" ihop sidorna så inte fyllningen rinner ut.




Foto Fjällräven                              Dekorera med små hjrätan



Foto Fjällräven In i ugnen och 20-25 minuter senare är den klar.

Egentligen var den finare innan den åkte in i ugnen för den säckade liksom ihop lite, men god var den.


För att man ska orka all mat så tog vi oss en promenad i ett underbart vinterväder. Solen sken så man hade verkligen behövt solglasögon.




Foto Fjällräven



Foto Fjällräven




Foto Fjällräven



Extra många kramar till alla människobarn på alla hjärtans dag





Kommentarer
Postat av: "Gossemoster"

Jösses vad du är "fiffig" fint blir det.Var får du allt ifrån ja, du är jätte duktig.Maten såg verkligen god ut,frallorna var jätte gullioga. Ja, nu har vi fått allt in i huset, städat klart gamla lägenheten, så nu ska vi placera ut allt oj,oj, dåligt med plats, får kasta mer men det känns bra vi hörs snart igen KRAMIS

2010-02-16 @ 07:16:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0