Det är mycket nu

Jag har alltid haft lite svårt för att bara göra en sak åt gången. Tittar jag på tv så handarbetar jag samtidigt, man kan stryka lite i reklampauserna eller varför inte hänga tvätt eller plocka ur diskmaskinen. Det är inte säkert att man kommer ihåg att man kollade på tv....men men vad gör det....tv-n har ju inte alltid funnits och man överlevde ju det också...
Ja ja, nu var det ju det där med att göra flera saker samtidigt.
Just nu hade jag varit glad om jag bara hade två saker att göra.

På söndag har min kollega och jag ordnat en träff, en söndagspysselträff som skall återkomma sista söndagen varje månad. Typ som syjunta men på den här träffen får man ta med vad man vill, sy, sticka, brodera, väva, tova, slöjda, scrapbooking......ja vad som helst. Vi ska vara på bygdegården så vi kan vara näst intill hur många som helst.
Jag har lovat fixa fika och därför måste jag baka lite. Jag vet att en av de som kanske kommer är mjölkallergiker så därför har jag baka mjölkfritt, en ananaskaka.


Foto Fjällräven                                                                               En trasig kaka

Den ena kakan ville tyvärr inte släppa från skärbrädan och blev lite trasslig, halva gick att rädda men sen fick Susanne och jag smaka lite *ler*
Bara att baka en till innan söndag *suck*
Ska försöka hysta ihop en torr kaka också, alltså en småkaka. Men hinner jag inte så är det ju inte långt till affären =)


I morgon ska jag lära mig växtfärga garn med Mats moster.
Innnan man färgar måste garnet betas, och det räcker inte med att mata den med lite hö, den ska badas i 90 gradigt vatten och alun i en timma!!
Jag kan säga att det tog betydligt längre tid än en timma när jag höll på igår, för först ska garnet bindas om och det ska doppas i ca 40 gradigt vatten först. Samtidigt löser man upp alun i vatten och därefter läggs det blöta garnet ner i kastrullen med alunvattnet och det skall sen hållas på en tempratur om 90 grader. Blir det för varm så får man sänka och för kallt skall tempraturern höjas, ett jäkla passande alltså. Började kl 17 och vid 22 var jag klar med 6 härvor (6 hg) garn.
Resten tog jag i morse.


                                                Garnet ska bindas om så det inte trasslar ihop.


                                                                                                             Garnet betas


                                                                         Det betade garnet hänger på tork

Jag ska färga med krapp som jag har köpt och det ska läggas i blöt innan det färgar garnet.


                                                                                          Krapp som ligger i blöt



Tiden går ju som ni vet väldigt fort så därför är det bra att vara lite förberedd med julklappssockarna. Min svägerskas trillingar ville visst ha raggsockar i julklapp (tyckte mamma iallafall).


                                                                                                  Julklappsraggisar



Jag har fått en massa kaffebönor och härom dagen köpte vi en kaffekvarn och eftersom Mats oftast ligger och sover på morgonen när jag brygger kaffe är det bra om kaffet redan är malt + att det är lite söligt att mala. Man är ju lite halvlat på morgonen och då måste det gå undan, kaffetarmen skriker ju efter java.


                                                                                         Kaffebönor blir till pulver


Som om det inte var nog med detta så var det också dags för konstföreningen att skicka ut höstbrevet och eftersom jag är sekreterare där så är det min uppgift att dikta ihop brevet. Vi var några stycken som fixade utskicket, stämpla kuvert och skriva adressaten och sen lägga ner brev och inbetalningskort.


                                                                                                                      Höstbrev

I morgon fyller min svägerska år och jag har inte hunnit göra något grattiskort till henne *vojne vojne*
Det får bli ett köpt kort som skicks på måndag.

Nä, nu har jag inte tid att sitta här längre, måste ju läsa de där böckerna som jag lånade på biblioteket *pust stön och stonk*

Hoppas jag kan visa er några fina växtfärgade garnhärvor nån dag. Fast det är tveksamt, upptäkte just att krappen som skulle läggas i blöt har jäst. JAg kanske borde gjort krappvin istället *skål*

Kram på er alla goa människobarn





Kommentarer
Postat av: Alf

En gång bakade jag struvor till en glutenallergiker och de smakade fan. Hoppas att laktosbaket blir bättre.

PS: Det var roligt att läsa ditt förra inlägg. Jag har också undrat över att det dröjde mellan inläggen.

2009-08-29 @ 09:04:39
Postat av: Robert

Ville bara "skicka upp" en kram via mail!

2009-08-29 @ 09:43:44
Postat av: Fjällräven

Tack båda två för att ni alltid är så goa.

Kram.

2009-08-29 @ 15:57:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0