Filtkurs

Igår var jag på kurs på Syssla (Panduros återförsäljare i Östersund). Jag har länge tänkt gå en av deras kurser men det har aldrig blivit av men nu hade jag äntligen bokat en dag i hur man lär sig torrtova, filta.
Det var JÄTTEKUL. Vi var sju personer i olika åldrar. Två mammor hade sina döttrar med, den ena 10 år och den andra 14-15 år. Några av oss hade aldrig provat på och nån hade provat nån gång och sen var det en dam som var jätteduktig. Alltså kan man sitta i grupp och lära sig från grunden även om man har en del kunskap.


Foto Fjällräven                                                                                 Filtning pågår

Jag räknade ut att denna dag kostade mig ungefär 800 kr. Men då får man räkna med att drygt 300 kr är verktyg som jag kommer att kunna använda många gånger. Plus att jag har massor med ull kvar till att göra mängder av mer pyssel av.


Foto Fjällräven                                                                             Ull och verktyg

Det finns fin-, medium- och grovnålar. Kommer faktiskt inte ihåg vad "fröken" sa om när man använder de olika nålarna, bara att medium är den man använder mest. Handtagen är bra för att slippa hålla i nålen, det blir inte så krampaktigt när det är större yta att hålla i  plus att man kan sätta fast fem nålar i ett stort handtag,  istället för att hacka upp och ner med en nål är det fem nålar som hackar (filtar) samtidigt.


Foto Fjällräven                                                                        Nålar och handtag

För många år sedan köpte jag okardad ull på en marknad, bara för att jag tyckte det var fint. Jag hade ingen aning om vad jag skulle kunna göra med den. Har för mig att jag la den i en fin skål när M bodde i Mo och inte hade så mycket blommor eller annat pynt i fönstren *ler*
Nu har jag i allafall lånat kardor av moster Birgitta (M's moster) och igår lärde fröken Eva mig att karda. Det var inte svårt men det är ganska ansträngande och dammit (!)
"Korvarna" med ull är okardad och sen när man kardat en stund blir det så mjukt och fluffigt att man bara vill gosa med ullen *mys mys*


Foto Fjällräven                                                                  Kardad & okardad ull

Här kommer en del av vad mina kurskamrater gjorde. Först ska ni få se vad damen, som hade erfarenhet av detta sen tidigare, gjorde.
Kolla in den lilla "klumpen" som pilen pekar på.


Foto Fjällräven                                                                                  En bit klump


Foto Fjällräven                                                           Ett ansikte börjar ta form


Foto Fjällräven                                                                        En blivande tomte

Visst är det fantastiskt vad man kan göra. Från en klump som mest liknade en gråsten så växer en liten gubbe fram. Han ska få luva och skägg också och det skulle varit så kul att få se hur han blev när han var helt färdig.
Jag tycker han liknar Hasse Alfredsson *ler*



Det vita fluffiga som hon har framför sig är från deras hund,  en bichon frise som dom klipper med jämna mellanrum
.

Foto Fjällräven                                                                                     En bit hund


Foto Fjällräven                                  Katt hund delfin snögubbe hjärtan mm

Hennes dotter som är tio år gjorde dessa figurer och den vita hunden är gjord av hundhåret.





Foto Fjällräven Dessa djur och hjärtan är gjord av enmamma med dotter från Dvärsätt


Foto Fjällräven                                     Någon gjorde armband hjärta och löv


Foto Fjällräven                                        Fröken Eva hade med sig och visade

Själv gjorde jag kulor att hänga i fönstret.


Foto Fjällräven                                                                                               Kulor

Det var jättekul och jag ska genast göra fler saker. Helt klart ska jag gå fler kurser. Synd att jag inte tog reda på vad alla deltagarna hette.

Tjingeling alla mäniskobarn



Kommentarer
Postat av: Storasyster

Vilken härlig dag du haft. Julkulorna du gjort är ju väldigt proffsiga. Jag skulle vilja lämna in beställningar till nästa jul... Denna julen har du nog att göra!



Kram på dej

Millan

2008-12-01 @ 13:58:00
Postat av: Helen

Syssla e mitt favvotillhåll. Där kan jag spendera redigt med både tid och pengar :-) Nämen va ser jag på bilderna. Min dotter Idas bästa kompis och hennes mamma. E och E :-)



Ha´en skön Luciahelg! Det blir nog en tur till Trångsviken tror jag. Vi har Luciapub här hemma på byn så det är lite att stå i, men tror att det blir tid till en marknadssväng ändå



Mvh Helen

2008-12-10 @ 23:35:22
URL: http://helensvardag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0