Söndagsglädje v 7

Kan man bli annat än glad när man ser detta *mumsfillibabba*

Äppelpäppelkaka
Foto Fjällräven                                           Äppelpäppelkaka med vaniljglass

Barnen på Västerbo förskola bakade denna mumsiga kaka och vann en tävling om Vårgårdas godaste äpplekaka.

Äppelpäppelkaka
125 g margarin (jag har använt mjölkfritt margarin)
2½ dl  (210 g) strösocker
3 ägg
3 dl (180 g) vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2-3 äpplen
100 g mandelmassa (bakmassa eftersom jag är allergisk mot mandel men det går bra med aprikoskärnor)
½ dl solrosfrön

Gör så här:
Sätt på ugnen på 175 grader
Smörj och bröa en form med löstagbar kant (ca 24 cm)

Smält margarinet, tag av kastrullen från plattan.
Rör ner socker, ägg,vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker till en jämn smet.
Bred ut smeten i formen.
Skala kärna ur äpplena och skär i tunna skivor. Lägg dem på smeten.
Grovriv mandelmassan/bakmassan och strö den över kakan tillsammans med solrosfröna.
Grädda mitt i ugnen i ca 30 minuter. Kakan ska vara lite krämig i mitten så grädda den inte för länge.
Låt kakan svalna.
Pudra lite florsocker över kakan vid servering.
Servera med glass, grädde eller vaniljsås.

Bara att sätta igång och baka. Vilken tråkig söndag som helst blir rolig när man får sätta tänderna i denna smaskiga kaka.

Kommentarer
Postat av: Storasyster

Ser verkligen smaskigt ut...slurp.
Kram

2008-02-17 @ 14:25:45
Postat av: Fjällräven

Det var det, smaskigt. Jag behövde inte tvinga i mig den efter jag tagit kortet precis...hehe..

2008-02-17 @ 14:53:38
URL: http://ammiia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0