Det blir bara fel

när jag ska försöka mig på att sticka vantar till syster yster.
Jag har gjort ett par som är randiga i tre olika lila färger. Det var ett jäkla bytande av färg, för att inte tala om viket träljobb det var när alla garnstumpar skulle fästas *tvi vale* Men dom blev fina ändå, tycker jag.
Det var meningen att vantarna skulle fodras med fleece men hur jag än vänder och vrider på hjärncellerna så får jag inte till det. Det blir för knöligt.
Efter ett litet handarbetssnack med byns sömmerska, som är duktig på allt innom handarbete (föddes förmodligen med en strumsticka i vardera hand). Hon föreslog att jag skulle sticka med dubbelt garn och sticka varannan maska med det ena garnet och varannan med det andra, då blir vanten automatiskt fodrad. Jag satte mig omedelbart i soffan och började sticka en vante.
Först fick jag repa upp den för att den blev för smal, det blir ju inte lika elastisk när man stickar på det här viset.
Andra upprepandet var för att det såg konstigt ut vid ihoptagningen av toppen på vanten (då repade jag i och för sig bara upp en tredjedel av vanten)
Tredje upprepandet var när jag upptäckte att tummens maskor inte alls såg ut som det brukar göra

Satans jävla mögel!!! (ursäkta språket men jag blir så less på mig själv)

Nu måste helt enkelt syjuntan komma igång igen efter sommaruppehållet, jag fixar inte det här själv.
Jag har provstickat en liten lapp för att lösa det jag inte fick till på vanten men själva tummen klarar jag inte *IQ=fiskmås*



Foto Fjällräven                                                             Vantar som ej fick foder


Foto Fjällräven                                                      Garn som inte vill bli vantar


Jag beslöt mig i alla fall för en pause i stickandet och började därför sy istället, en ängel.
Men nu har jag tagit en pause i det också. Jag råkade nämligen sy ihop en öppning som jag inte skulle sytt ihop förrän vingarna sytts, stoppats och placerats i öppningen. det är ju såååååå tråkigt att sprätta i velortyg, man hittar ju inte tråden i all lugg *stön



Foto Fjällräven                                                          Kanske en blivande ängel

Ja ja, jag får väl se om det blir någon sprättning, vore ju bra om det blev gjort innan klockan nitton ikväll då vi ska på Stormöte. Alltid bra att höra vad som planeras för byn.
Jösses, tre möten tre dagar i rad. Måndag = Trångsvikens Byalag, Tisdag= Krokoms konstförening och idag Stormöte om Trångsviken.


Kommentarer
Postat av: Storasyster

Hurra - vantarna är görfina. Jag längtar efter att se dom i verkligheten (och att det ska bli vantväder).

Är nyfiken på ängeln, sprätta på..!



Du är så himla duktig.

Saknar dej jättemycket.

Kramelikram

2008-08-28 @ 07:40:38
Postat av: Den gamle.

Jag håller med din storasyster,sprätta på så ordnar det sig efter hand. Vi saknar dej också.

Vi där nere.

2008-08-28 @ 10:32:22
Postat av: Fjällräven

Å jag saknar er.

Kram på er alla.

2008-08-28 @ 16:57:20
URL: http://ammiia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0