Vecka 50

Oj oj oj, hur ska jag nu komma ihåg hur den här veckan varit. Jag som inte har minne längre än ett kvalster.

Måndagen gick åt till att rensa och packa i K's föråd. Alla kläder tog med hit för genomgång och det vill säga ungefär en halv bil. Den gossen har mycket kläder, Jesus!
Vi fick i alla fall ordning på källaren och det som skulle med hit hem fick plats i bilen, en del lämnades in på kupan och resten står staplat prydligt och fint, bara att flytta med den dagen det är dags att byta lägenhet.

Åtskilliga tunnbrödsbak har också ägt rum i veckan men nu tror jag faktiskt att det är klart. Jag fattar inte hur tanterna här i byn klarar av att baka tunnbröd (mjukt) i den mängd som dom gör. Jag bakar en sats åt gången på ½ liter vätska, dom bakar på 10 L.
Det betyder att det är en deg som har ca 15 kg mjöl och 3 kg smör. Fattar ni, 28 kg deg!!!!

Den här veckan har varit ruskigt kall. Flera dagar har det varit för kallt för mig att gå ut. Som tur är har jag haft mycket att sysselsätta mig med inne. Annars är det som så att just den dagen när det är svinkallt ute så vill man ju ut på den där 3-mila-promenaden (eller kanske bara 3 km *fniss*)
Vissa dagar stod termometern på nästan minus 20 grader *hutter, hutter*

image81 
Foto Fjällräven                                             Frysa frysa, brrrrr!

Men en del dagar har jag kunnat vara ute och då passade jag på att fota lite.

image84 Vinterträd vid skridskobanan
Foto Fjällräven

image82 
Foto Fjällräven                                          Från E 14 Åse/Trång mot Åreskutan

image83 
Foto Fjällräven                                                                                       Oviksfjällen

Dom har spolat en skridskobanan här i byn. Den är inte den allra bästa men det är en isbana iallafall.
M och jag var dit i fredags, K och Fröken M var där på lördag, för att åka lite. Kan ju säga att det där med att har man en gång lärt sig så sitter det, det stämmer inte. Kanske om man inte har fattat att man kan dö,  men jag såg mer ut som om jag redan hade dött. Likstelheten hade i allafall satt in. Kallt var det om föttern också. Men om jag åker en stund varje dag så ska jag nog kunna åka ett varv runt banan utan att dödsångesten är för grym innan vintern är slut.

image85 
Det är ju jättehalt!!
Foto M

image86  
Foto Fjällräven
M däremot, han hade inte förstått att det är farligt. Han for omkring som värsta hockeyprofset



image87 K var inte heller rädd om livet!
Foto fröken M
Sen var det då K's vän Fröken M. Hon hade fattat det här med döden så där var det ungefär samma stil som mig *hihi*

image88  
Foto K
Det är Fröken M's första åk med "tjejskridskor" hon är van vid hockeyrör.


Jag har stickat färdigt raggsockorna som ska ges bort i julklapp till några av släktens barn. Jag tycker fortfarande att det är lika roligt att sticka sockar.
Nu har jag börjat med ett par vantar, det blir nog bra och det är lika kul det, fast jag vet inte riktigt hur jag ska göra med tummen, får nog konsultera min stickexpert. Bild kommer när de är färdiga.

image89 
Foto Fjällräven                                                    Julklappssockar

Den här veckan har vi, K och jag, slagit in julklappar som ska med till Trollhättan. Det var kul, vi la ner hela vår själ i det arbetet och jag kan lova att de blev fint. Bild kommer efter jul. Vill ju inte avslöja något innan det är dags. Föresten har jag lämnat paketen till tomten, det är ju han som delar ut dom. Pappa, du har väl skurat skorstenen??

Idag är det tredje advent och jag ska än en gång se till att det inte brinner i något annat än ljusvekar. Kanske grannarna kommer in på kaffe i kväll? (eftersom dom inte kom igår när K och fröken M hade bakat pepparkakor för deras skull ) *hehe* Om jag inte misstar mig så finns nog en flaska glögg också som bör drickas upp.

Ha en fortsatt trevlig advent allihopa.

Kommentarer
Postat av: Storasyster

Tjolahopp.
Det måste vara en väldans bra skridskostil, eftersom både du och Fröken M ser likadana ut...hahaha.
Vilka vackra bilder på naturen. det är som tavlor.
Din sockhög är imponerande, hur många par har du stickat i höst?
Nu är det bara tre dagar kvar tills jag får träffa dej.
Kram.

2007-12-16 @ 12:12:31
Postat av: Storasyster

...det är jag igen...glömde en sak...har ni slängt K's rensade kläder? Dom kanske passar J! Medtages isåfall vid nästa bilresa.
Snåla kramar från fröken Roffa.

2007-12-16 @ 12:17:16
Postat av: Fjällräven

Tyväääääär! Vi slängde det som var slitet och skänkte det som inte K ville ha. M tog en del. Vi överlade och kom fram till att det var för jobbigt att ta det på tåget. Kram/A

2007-12-16 @ 16:08:51
URL: http://www.ammiia.blogg.se
Postat av: kusinens sambo

Hej!
Nu har vi haft din familj här på lite adventsfika. Trevligt! Lite synd att du inte "hann ner" tills idag. Jag och Fredrik är så HIMLA glada över att få fira jul mer er i år! Ser fram emot det!
Kramar!

2007-12-16 @ 19:48:46
Postat av: Fjällräven

Hejsan Robert!
Har inte Fredrik sagt att Kim och jag kommer ner till er på juldagen?? Hörde att Malin och co ska komma då, jag var så fräck och bjöd in oss.
Jag tycker också att det ska bli jättekul att fira jul med er. Längtar hela tiden.
Kram på dig/A

2007-12-16 @ 22:08:23
URL: http://www.ammiia.blogg.se
Postat av: Fröken M

Hej Ammii!
Jag skrattar varje gång jag ser bilderna, vi är som bambi på hal is du och jag:)
Jag har haft en jättebra helg hos er och hoppas på att Kim väljer att stanna i Trångsviken / Östersund.
Då blir det många spelkvällar:)
Ni får ha en jättebra jul i Trollhättan!
Kram Madde

2007-12-17 @ 15:47:05
URL: http://frukarlssons.blogg.se
Postat av: kusinens sambo

Jaa, vad roligt! Då syns vi ju flera dagar i rad! =)

2007-12-17 @ 20:20:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0