Dagen-efter-kristihimmelfärds-tårta :-)

 
 
Jag älskar att göra tårtor och jag måste helt enkelt köpa mig några mindre bakformar så jag kan göra tårtor som inte kräver ett helt släktkalas för att ätas upp.
Oftast när det är kalas så provas det någon ny maträtt eller dessert och varje gång tänker jag att jag måste provbaka/provlaga så jag vet om det blir bra eller inte. Det är ju inte helt gratis att göra fina tårtor och inte är det gjort på ett par timmar heller så då är det ju bra om det smakar gott :-)
 
Den här tårtan är helt och hållet en prova-på-olika-fyllningar-och-lära-mig-spritsa-rosor-tårta.
 
Jag använde mig av köpt botten, Ica choklad. Nästa gång ska jag baka botten själv.
 
Fyllning 1:  Mjölkchokladfluff
 
3 dl grädde (Valios laktosfri)
150 g Marabou mjölkchoklad
 
Värm grädden, den får inte koka, finhacka chokladen och låt den smälta i grädden. Låt svalna under natten, vispas till fluff och bred ut på den första tårtbotten. Passade på att öva lite med spritsen :-)
 
Mjölkchokladfluff
 
 
Fyllning 2: Vaniljgrädde (kallas för glasskräm av nån konstig anledning för det smakar inte glass)
 
2 dl vaniljkräm (2 dl mjölk + 3-4 msk  marsanpulver + socker, kokas, kallna helt innan den blandas i grädden)
2 dl vispad grädde
Blandas samman varsamt, bred ut på andra botten.
 
Spackel till tårtan:
 
150 g smör
3 dl florsocker
½ dl kokhett vatten
1 msk vaniljsocker
Koka upp vatten. Vispa ihop smör, florsocker och vaniljsocker. Häll på det heta vattnet under konstant vispning tills det blir en följsam kräm.
Spackla tårtan med ett tunt lager, ställ in i kyl ca 20 minuter, spackla på ett nytt lager. Se till att bottnarna inte lyser igenom men smörkrämen bör inte läggas på i för tjockt lager eftersom krämen stelnar något när den står i kylskåpet.
 
 
Frosting: Spritsade rosor + sidor
200 g smör
400 g florsocker
2 tsk vaniljsocker
200 g philadelphiaost
några droppar röd karamellfärg
Blanda samman allt till en slät kräm. Använd spritspåse med tyll i valfri modell, jag hade en Wilton 2D. Spritsa valfritt mönster
 
 
 
Jag hade gjort ett alldeles för tjockt lager av spackel, smörsmaken blev för stark och det var svårt at skära i tårtan eftersom smörkrämen stelnar när den är kall. Kanske om tårtan fått stå framme ett tag så skulle det varit lättare, men nästa gång så stryker jag helt enkelt på ett tunnare lager :-)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0