Ännu mera kakor till kakmonstret =)

Ja det är ju inte bara mammas fördelsedagskalas som närmar sig med stormsteg, påsken är ju också på intåg och det ska väl ätas en och annan kaka då med kan jag tänka mig. Vilken tur då att jag gillar det här med bakning, ännu mer tur är väl att vi alla i den här familjen gillar att äta kakor, synd bara att det är så onyttiga =)
 
 
 
Syltsnitt med drottningsylt och glasyr
250 g smör
1½ dl strösocker
2 ägg
6 dl vetemjöl
½ tsk hjorthonssalt,
Rör smör och socker poröst, tillsätt äggen, ett i taget.
Tillsätt även mjölet som blandats med hjorthornssalt.
Arbeta till en smidig deg.
Dela degen i fyra delar och forma ca 40 cm långa längder.
Gör en fördjupning i längden och fyll den med fast sylt.
Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter på 175 grader (varmluft).
Blanda samman 2 dl florsocker med 1½-2 msk vatten och smta ut glasyren på den varma kakan.
Skär den på snedden i lagom breda bitar.
 
 
 
Dubbla havreflarn med chokladkräm ca 15 st
75 g smör
1 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl socker
2 msk mjölk
2 msk sirap
1/4 tsk bakpulver
 
smörkräm
50 g smör
2-3 msk kakao
2-3 msk florsocker
 
Smält smör i en kastrull och rör sen ner alla ingredienserna till havreflarnen.
Klicka ut smeten på pappersklädd plåt, tänk på att de flyter ut jättemycket så det måste vara glest på plåten
Låt flarnen svala och bred sen på chokladkräm mellan två flarn.
 
I morse har det även tillverkats sockerpasta, har aldrig gjort det förut så det ska bli MYCKET intressant på fredag när tårtan skall färdigställas och den vita sockerpastan skall kavlas ut över tårtan. Mer om det kommer under helgen =)
Eller kanske det kommer en bild på en akutköpt tårta från Ritz =)
 
 
 
En annan sak som jag också gjort för första gången är cake pops, alltså kaka på pinne =)
Det var väldigt kul att göra men först när jag tillverkat 8 stycken så kom jag på hur man skulle göra och då gick det betydligt snabbare efter det.
 
 
enligt alla recept som man läser på nätet ska man ta ca 500 gram av en mjuk kaka av valfri sort och smula ner den i en bunke och blanda den med ca 150 g philadelphiaost eller något annat kletigt som man tycker om. Det stod också att man kunde köpa en färdig kaka om man inte hann baka en egen och det tog jag fasta på =) Jag köpte en drömrulltårta som jag smulade ner i en bunke.
 
 
smula ner var väl att ta i för den köpt drömrulltårta innehåller ungefär lika mycket mjuk kaka som klet och det blev alltså ganska mjuka bollar, fast helt okej faktiskt.
 
När jag rullat färdigt hela smeten så ställdes de in i frysen i ca 30 minuter
 
 

under tiden smälte jag chokladen som jag köpte i hobbyaffären, den är blå och mycket fastare än vanlig choklad så jag tillsatte även lite kokosfett (ca 200 g choklad och 20 g kokosfett)
 
 
doppa pinnen i lite choklad och stick in pinnen försiktigt i den kalla kakbollen
ställ sen in dem i frysen igen så stelnar chokladen snabbare.
 
 
doppa bollen i choklad och låt överflödig choklad rinna av
 
 

doppa kaka i strössel innan chokladen stelnat och ställ sen kakan i tex en frigolitplatta för att stelna.
 
 

några fick karamellströssel, eftersom det blåa strösslet tog slut =)
 
 
i morgon ska jag göra fler cake pops som då ska doppas i vit choklad och i mörk choklad, återkommer med bilder på dem :)
 
Natti natti alla människobarn, nu är det läggdags
 

Kommentarer
Postat av: Mats

Hej man blir nästan lite sugen på kaker
när man ser allt gott du har jort kram Mats

2013-03-21 @ 08:11:17
Postat av: Fjällräven

Är du snäll kanske du får ett litet kakpaket ;)
Kram på dig

2013-03-21 @ 10:37:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0