Finska pepparkakor har fått kläder :-)

Mamma har i många år bakat nånting som hon kallar för finska pepparkakor, receptet kommer från hennes kollega som var finska.
De är jättegoda men har ingen likhet smakmässigt med de vanliga pepparkakorna, tror nog mer att det är för att man använder pepparkaksmått som gör att de kallas för pepparkakor, men vad vet jag, bara min egen gissning :-)
I vanliga fall brukar mamma bara pudra lite florsocker på dem men nu har jag fått lite utlopp för min kreativitet, kan väl säga att jag pyntar hellre än bra :-)
 
 

 
 
receptet på de finska pepparkakorna, degen skall vila innan den bakas och mamma satte degen kvällen innan för att sen stå i kylen över natten. Ska kolla med mor om smöret skall smältas. Det blir väldigt många kakor av den här degen, kollar även detta med mor, hur många det kan bli.
ett litet tillägg: smöret skall vara rumstempererat och antalet är ca: 60-70 st. beroende på hur tjocka man gör dem.
 
 
 
När jag ändå var igång så dekorerade jag några vanliga pepparkakor också
 
 
även några saffransskorpor fick kristyr på sig, då blev de faktiskt lite godare :-)
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0