Att bo i ett korthus

kanske inte är det mest stabila men att göra dem är väldigt roligt :-)
Jag tittade på programmet Strömsö som visas på Svt, ett underbart program om man som jag gillar att pyssla.
Där gjorde de korthus och jag var ju naturligtvis tvungen att prova.
 
 
 
Välj ut sju kort, jag har valt julkort men det går ju naturligtvis bra med vilket motiv som helst.
Som tur är så har jag en mor som samlar på det mesta så hon hade naturligtvis sparat på julkort från stenåldern och fram till nutid :-)
 


 
En framsida, en baksida, två gavlar, två takdelar och en botten.
Klipp till gavlarna.
 
 
 
Stansa hål i alla delar, på ett korthus av vanligt vykortsformat så är det ungefär 600 hål, men tänk inte på det, då känns det bara jobbigt :-)
 
 
 
Sy sen langettstygn i alla hål, runt alla kort. Efter ett tag blir man rätt duktig på langettstygn, ungefär samtidigt får man rätt ont i handlederna också :-)
 
 
spara alla ändar av tråden när du sytt langettstygnen, den biten går att använda till monteringen
 
 
Sy ihop alla delarna, tänk bara på att taket som är mot framsidan endast skall sys fast på nocken.
 
 
Sy fast en knapp på framsidan och ett snöre i taket.
 
 
 
Perfekt att gömma undan småplock, eller stoppa en julklapp i huset och inpackningen är klar.
 
 
 
Lätta att göra fel om man inte tänker hela vägen :-) Blev till att göra ett nytt tak.
 
 
 
 
Det första huset jag gjorde funderade jag länge och väl vilka kort som skulle passa ihop men sen insåg jag att det är garnet till langettsömmen som binder ihop alla bilder.
Ja jag tyckte detta var jättekul, mina händer tyckte tyvärr inte detsamma men om jag bara gör de olika momenten med mycket vila emellan så ska det nog gå bra att göra några fler.
 
Har även tänkt framkalla foton, det skulle ju bli jättefint och personligt att göra hus av egna foton.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0