Lite byggbilder från flera veckor tillbaks

Nu var det längesen det fanns tid för bloggandet och för att komma lite ikapp så visar jag bara lite bilder med lite snabba förklaringar, så var så god håll till godo.

Först ett stopp på Backen trä i Mattmar för att komplettera med lite virke.


Inte behöver man några spännband när man har en son =)

Mats hade tappat bort sin keps men ordnade så vi fick varsin keps från Backens trä, vi blev kanonsnygg =)

Först har vi stekar´n



och en byfåne =)



och jag har bestämt att jag inte behöver keps nåt mer *jösses*





Pappa sågar upp väggen så altandörren kan sättas in.
kan inte hjälpa det, men jag tycker det är lite Angus Young över pappa när han står där, lite knäande, med shorts och tigersåg, istället för gitarr =)



Vi andra står mest med öronen fulla med fingrar.





Så där ja, nu är det snart dags att sätta in altandörren=)




Kim fick den obekväma uppgiften att stryka taket i sovrummet för tredje gången.





Efter det fick han lägga sig ner raklång en stund.





Bassen och Kim fick i uppdrag av mig att måla dörren röd, efter två-tre strykningar skulle den vara kanonsnygg tänkte jag. Men vad vi inte sett var att ett STOOOORT regnmoln var på väg så när de målat ett första lager så öppnade sig himlen. Så från att dörren hade en klarröd färg så rann den av och blev lite cyklamenröd =(
Inte mycket att göra åt just då men när jag kom dit nästa gång började jag grunda den med vit färg igen :)




Mats målar den sista strykningen på de översta brädorna som jag inte når med stege.





Framsidan och båda kortsidorna är svarta




baksidan är vit (tonad vit)






Huset är nu färdigmålat och vi kan ta hem ställningen och lämna tillbaka den till Sven. Tusen tack för lånet.





Vi tog med oss vårt trädgårdsbord som vi egentligen skulle slänga i sommar. Lite färg och några extra drag med skruvmejseln så kanske det håller ett tag till =)




Vi har fogat alla hörn med latexfog för att få snygga, rena hörn när vi målar.
Här tejpar Mats innan för att inte kladda ner mer än nödvändigt :)





Kim och Bassen sågade till alla fönsterfoder och här har jag grundat och börjat måla dem gråa.






Taket som vi satte in i storstugan ville inte vara där insåg vi, Tobbe och Mats rev ner det i en rasande fart och här sågar Mats till slätspåntade brädor som ska upp istället.






På fem timmar spikade Mats upp taket, bra jobbat älskling:)




Vi behövde fylla på vattendunken på toaletten och satte därför igång vattnet, Mats kröp under huset och öppnade ventilen





Vi fyllde på dunken och Mats kröp under huset för att stänga av vattnet och då såg det ut så här =(



Lite blött var det, kulventilen har spruckit. Antagligen låg det vatten kvar i ventilen när vintern kom. En liten liten spricka på ca 10x1 mm. man förstår vilket tryck det är i vattnet när en sån liten spricka kan göra att det sprutar ut en rejäl stråle. Ja ja, nu har vi köpt en ny och det gäller att hålla ventilen öppen under vinterhalvåret eller helt enkelt koppla bort den.



Nä, nu måste jag göra mig klar för att gå till jobbet men om det inte blir för många måsten ikväll fortsätter jag kanske blogga.

Hej då, på återseende =)



Kommentarer
Postat av: Den gamle

På tal om ACDC. Synd att ni missade kräftskivan,vi spelade gamla låtar mellan 9 till 2. Fy fan vad roligt det var.Jag har fortfarande ont i mina axlar men det var det värt.

2011-08-29 @ 21:59:42
Postat av: Fjällräven

Ja det var synd att vi inte var med men kanske ni kan planera in en nästa år och då ser vi till att boka in en resa.

2011-08-29 @ 22:27:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0