Husliga sysslor

dagen har gått i pyssla-i-hemmet-hela-dagen-anda.
Igår fick jag en bärkasse med tomater av affären i byn, sånt som är lite väl moget eller någon skada på skalet eller liknande. Tror det var ca 4 kg tomater.
Morgon började med att jag kokade ketchup av ca 2,5 kg.
Delade tomaterna i grova bitar och skar bort ifall det var någon dålig bit. Ner med tomaterna i en kastrull och sen tillsatte jag resten av ingredienserna
Som var följande:
(2,5 kg tomater delade och ansade i grova bitar)
2 gula lökar, modell lite större
3/4 dl vitvinsvinäger
3/4 dl råsocker (ska minska den mängden nästa gång)
1,5 msk salt
1 tsk chilipulver
5 st kryddnejlikor

Koka alltsammans i 45-60 minuter, plocka bort kryddnejlikorna och mixa sen tomatblandningen i en mixer.
Min ketchup blev för lös, det beror på vilken sorts tomater man använder, så jag lät ketchupen reduceras på spisen i ungefär 1,5 timma.
Häll sen upp på väl rengjorda burkar.

Det blev 1,5 l ketchup och en del av det la jag i frysen. Det går bra att frysa ketchup, den blir bara lite lösare när den tinas upp, det kan jag leva med =)


                                              Hemgjord ketchup med tomater från affären =)

Det fanns fortfarande många tomater kvar och efter lite letande på nätet så hittade jag en tomatsås som jag fastnade för

1 kg tomater skalade, ansade och delade i mindre bitar
2 stora morötter skalade och skurna i slantar
1 gul lök skalade och hackad
1 röd paprika delad i mindre bitar


Stek morötter, lök och paprika i 20-25 minuter.
Lägg allt i en kastrull (som tål att stå på spisen länge och inte bränner innehållet)
Koka på svag värme i 2,5 timma

Visst, det tar tid men det var väl värt väntan. Det var den godaste tomatsås jag någonsin ätit. Hade tänkt krydda med något men efter att jag smakade av den när den kokat i ett par timmar så insåg jag att det inte behövdes tillsättas ett endaste lite kryddkorn.


                                                                     Mats matlåda med tomatsås

Under tiden jag kokade tomater tittade jag igenom en låda med Enjo-produkter. En tjej i byn ska sluta som säljade och säljder ut sitt lager till halva priset.



Jag köpte fyra torkdukar (en för badrummet, en för bilen/mc och två för städning) 99,50 kr/st
1 städvante för badrum 144,50 kr
2 olivtvålar 69 kr/st ej halva priset
1 shine cleaner 60 kr


                                                                                             Mitt fynd


Det är inte helt gratis att handla enjoprodukter men de är så himla bra och när det är halva priseet måste man bara passa på.
På önskelistan står fönsterputs-setet, skulle vara himla bra när man har utåtgående fönster och bor på andra våningen *suck*

När innomhussysslorna var avklarade gick vi ut i trädgården och planterade alla (240 st) lökar som jag beställde från www.odla.se för ett tag sen. Har haft lite dåligt samvete för att jag inte fått dem i jorden tidigare men tiden har inte räckt till, eller rättare sagt orken.
Men idag blev det gjort *skönt*



Hoppas jag kan återkomma till våren med bilder på massor av fina tulpaner, krokusar och annat som åkte i jorden idag.

Passade också på att ta in murgrönan och lavendeln innan det blir riktig vinter här.


ja den ska tvättas av, men det var den enda krukan som var tillgänglig när jag väl grävt upp lavendeln =)
Hur övervintrar man lavendel? Går det att ha den i en dåligt isolerad trapp med endast ett litet fönster som ljusinsläpp?




Ja jag känner mig ganska nöjd med dagen

Kram på er alla människobarn



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0