Mellansjönytt

är ett blad som delats ut i Trångsviken med jämna mellanrum tidigare. Där har vi kunnat läsa om vad som händer i byn, som tex möten, motionsdanser och bingokvällar. Detta blad har legat i träda sen säkert ett år (känns det som iallafall) och vi har gnällt över det på möten eller när man träffat någon på byn. Igår var det Stormöte.
(Stormöte= möte på bygdegården, sista onsdagen i månaden,  där alla bybor är välkomna för att dryfta olika saker)
Som sagt, igår var det möte, ja jag vet att det inte var sista onsdagen i månaden det var framflyttat en vecka, och jag tog på mig uppgiften att se till att Mellansjönytt kommer ut igen.

Vi pratade även om att det är möjligt att låna bygdegården för att ha olika aktiviteter för bybor. Vi har pratat förr om att det skulle va kul om det fanns olika slags kurser. Om man fick tag på någon som kunde hålla i kursen och betalade den personen så blir det ju inte så dyrt för den enskilde eftersom lokalen är gratis. Jag måste verkligen gräva i det här. Kom gärna med förslag. Det får inte vara för avanserade saker bara eftersom det sköts med ideella krafter, alltså någon måste ju ta på sig att låsa upp lokalen, ska det vara fika så måste det förberedas, städning när allt är över osv.

Tidigt i år pratade grannen och jag om att starta någon form av miljögrupp i Trångsviken och vi satte upp en lapp på Bygdegården där vi sökte förslag och även fler som ville vara med i gruppen. Kan väl säga att det inte slog så där jättebra. Inte ett ord har vi hört från någon, förrän förra veckan. Då undrade personalen på bygdegården om vi inte kunde göra något åt all reklam som delas ut i postboxarna och sen bara lämnas, oftast olsäst, på bänken i boxrummet. Där kastas också kuvert och annat som kommer i boxarna och personalen får då stå och sortera detta innan den sorteras i respektive återvinningskärl. Tungt och tidsödande.
Nu kommer vi sätta ut ett ställ med reklam istället för att lägga den i varje postbox. Då kan man ta med eller läsa på plats den reklam man är intresserad av och den som inte är intresserad kan bara strunta i den. För hoppningsvis kommer det inte drälla reklam överallt och då kommer det förmodligen inte heller slängas lika mycket "privat" skräp.

Nä, nu måste jag städa. Har bestämt mig för att torsdagar inte får handarbetas, pysslas eller läsas på förrän hemmet är veckostädat. Hur svårt kan det va.....öhhhhh...jättesvårt...det är roligare att sticka än att skura dass.

Tjingeling alla goingar.



Kommentarer
Postat av: Storasyster

Vilken bra idé att ha en städdag! Så var det förr...det var bättre förr...hehehe. Jag får nog också ta tag i den biten. Ska tala med Jimmie om detta.

Kämpa på!!!



Kramisar

2008-10-02 @ 12:27:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0