Soppa & chokladmousse

Både M och jag tycker om pannkakor men jag tycker inte att det är middagsmat, snarare godis. Lika nyttigt som en kanelbulle. Men som sagt, vi tycker det är gott båda två. För att få lite mer matkännsla över middagen gjorde vi även en soppa.
Vi testade en ny soppa med rotfrukter och philadelphiaost.
Rackarns vad god den var.
Klart godkännd och helt säkert en soppa som kommer stå på middagsbordet fler gånger. Enkel var den också och det är ju alltid treligt.

soppa
Foto Fjällräven                                           Rotfruktssoppa a la Trångsviken

Rotfruktsoppa
7 morötter
3 potatisar
1 stor palsternacka
1 gul lök
1 tsk gurkmeja
½ tsk chilipulver
1 tärning grönsaksbuljong
5-7 dl vatten
2½ dl sojamatgrädde
100 g philadelphiaost laktosfri
2 msk rapsolja
1-2 tsk salt
2 krm peppar
(riven ost)

Skala och dela morötter, potatis och lök i små bitar. Fräs det i olja i en stor kastrull.
Tillsätt buljongtärning, vatten, gurkmeja och chilipulver.
Kokas i ca 15 min eller tills rotfrukterna är mjuka.
Mixa soppan i matberedare eller med mixer.
Häll tillbaka soppan i kastrullen och tillsätt sojagrädde, olja, philadelphiaost, salt och peppar.
Värm upp soppan utan att den kokar.
Servera soppan i djupa skålar och tillsätt gärna lite riven ost.

                           


Jag hittade ett recept i en tidning på en chokladmousse som verkade enkelt att göra. Det var så enkelt att jag inte läste receptet riktigt  *slarvmaja*
Jag tog mer än dubbelt så mycket sojamatgrädde än vad det stod i receptet men skam den som ger sig *ler*

Chokladmousse
Foto Fjällräven                                  Chokladmousse med hallon och grädde

Här är receptet som jag gjorde men det blev inte så lyckat. Ska prova ett annat sätt nästa gång.

Chokladmousse
2½ dl sojamatgrädde
100 g mörk 70% (mjölkfri) choklad
1½ tsk hallonsylt
2½  gelatinark

Garnering
Vispad grädde och hallon

Värm matgrädden och tillsätt därefter chokladen som är hackad i mindre bitar.
Rör schokladgrädden slät.
Tillsätt hallonsylt och gelatin (som legat i blöt i kallt vatten 5 min)
Häll upp i portionsglas, ställ kallt i ett par timmar.
Servera med vispad grädde (laktosfri) och hallon

Det ursprungliga receptet som jag hittade i en tidning var följande:
1 dl sojamatgrädde
100 g choklad

Värm och smält sedan choklade i den varma grädde. Ställ kallt och servera med hallon.

Men eftersom jag inte läste receptet så använde ju jag mer matgrädde än vad som var meningen  vilket resulterade i att den inte stelnade. Jag hällde tillbaka chokladgrädden i kastrullen och tillsatte gelatin. Det funkade men jag tror att det hade räckt med 1-1½ gelatinark. Nu blev moussen lite gummigaktig. Nästa gång ska jag nog även tillsätta lite sött i form av socker, vaniljsocker eller honung för det blev väldigt stark smak av choklad. Jag provsmakade när den var varm och då smakade den lite sött men det försvann liksom när den stelnade.
Om man bortser från mina tabbar och gör rätt med en gång så var det en väldigt lättlagad efterrätt. Eftersom den är så smakrik (choklad) så räcker det med pyttesmå portioner vilket kan vara smart om man är många.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0