Ugnstorkade tomater

Hittade ett recept på nätet där de hade torkat tomater i ugnen, typ som soltorkat men i ugn. tänkte att det där vill jag prova :-)
 
Köpte 4 paket á 250 g små plommontomater
 
 
skölj och dela på mitten
 
 
lägg ut på plåt
 
 
Blanda samman
1 tsk lökpulver
1 tsk pizzakrydda
½-1 tsk trocomare
1 krm svartpeppar
1 krm cyennepeppar
 
 
 
strössla kryddblandningen över tomaterna som ligger på plåten
på den plåten som bara har en tredjedel tomater (en ask) så kryddade jag med vitlökspulver. Alla tomater ska läggas i samma burk sen så jag hoppas att alla tar smak av vitlöken
 
 
in med plåtarna i ugnen och låt de stå där i ca 6 timmar på 60-70 grader. Låt ugnsluckan stå lite på glänt så fukten kommer ut.
 
efter två timmar ser de ut så här
 
 
5½ timma senare ligger 1 kg tomat i en liten hög som inte alls väger 1 kg längre :-)
 
 
Lägg alla tomater och den kryddblandningen som ligger kvar på bakplåtspappret i en glasburk, slå på olja av valfri sort. Jag la även i 3-4 vitlöksklyftor i burken.
 
 
Ska stå sig flera månader i kylskåpet om oljan täcker tomaterna.
 
 
Jag har provsmakat en tomat innan jag la den i burken och den var jättegod, den får stå till sig lite i oljan innan jag börjar äta av dem.
Kan väl kanske kännas som lite väl lång tid för att få till lite torkad tomat men det är väldigt kul att göra saker från grunden :-)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0