Inskränkt livstilscoach

Ja jag vet inte vad jag ska säga om det här, jag varit hos en människa som är sköterska och kallar sig även för livsstilscoach. Jag gick dit för jag vill verkligen ha hjälp med att förändra min livsstil, förändra mitt liv helt enkelt.
Så vad gick det ut på? Vad frågade hon mig?
 
Första frågan: Sömn, hur är det med sömnen?
Skit svarade jag, jag har inte sovit en enda hel natt sen jag fick barn och han fyller 27  år snart. Absolut inte Kims fel att jag sover dåligt utan det är bara det att jag kommer ihåg att jag inte sovit en hel natt sen dess, var säkert flera år innan som jag inte heller sov. Men i alla fall så förklarade jag hur mina nätter vanligtvis sett ut och hur de ser ut just nu och hon höll ju med om att det var åt helvete, hon kanske inte sa det med de orden men det var vad hon menade.
 
Andra frågan: Motion, hur är det med den biten?
Ja jag är ju inte den där som går på gym eller träningspass men jag promenerar ibland och jag gör min sjukgymnastik varje morgon. När jag jobbar så blir det inga promenader, det finns det inte energi till.
Okej, bra sa hon. Ja precis, det var det enda hon sa om motion.
 
Tredje frågan: Matvanor?
Ja helt klart äter jag fel, annars skulle jag ju inte ha den här kroppen. Vi pratade om vad som var bra och vad som var mindre bra för kroppen. Hon pratade länge om att viss mat inte är bra utan att egentligen nämna någon mat överhuvudtaget. Jag berättade att jag är vegetarian och att jag äter mycket grönsaker, frukt, soja- och quornprodukter. Att jag är allergisk mot nötter och att jag inte kan äta laktos och för mycket mjölkprodukter. Talade också om att jag äter fisk men inte för mycket eller varje dag, att jag äter ägg men inte som ett kokt ägg till frukost
Hon tyckte inte att jag behövde göra så stora förändringar, sluta bara med alla kolhydrater, precis, ALLA!! kolhydrater. Inga rotfrukter, ingen frukt, inga quornprodukter, inga sojaprodukter, ingen pasta, inget ris, ingen bulgur, ingen potatis, inte mjöl, inte gryn, inte bönor, inte linser......ja väldigt mycket inget..
Min fundering då är ju vad jag ska äta, jag kan ju knappast lägga på lite extra kött på tallriken? När jag frågade henne vad hon kunde föreslå som frukost eftersom jag inte längre skulle äta gröt till frukost.
Då föreslog hon: Ägg är ju bra och mättande, två kokta ägg står man sig på fram till lunch, tillsätt också en fet dressing till äggen.
Ehhh, va? Jag har ju precis sagt att jag inte är jätteförtjust i ägg så där naturellt.
Och till middag, vad ska jag ha till mina grönsaker?
Förslaget var då: lägg till grönsaker, fisk och ägg är ju ett bra val. Synd att du inte kan äta nötter för det är bra för kroppen.
 
Ja det finns säkert massor som är bra för kroppen, om man tål det men jag kan ju inte bara tänka mig mätt.
Tycker att människan var riktigt korkad som kom med detta förslaget, att bli LCHFare när jag informerat att jag är vegetarian, allergisk mot nötter och mandel, laktosintollerant och för mycket mejeriprodukter blir inte bra även om de är laktosfria. Tycker nog att hon är rätt inskränkt i sitt tänkande.
För om man som jag har problemmed vikten, av säkert olika orsaker, men till stor del av matintaget så borde hon förstå att detta skulle vara totalt omöjligt för mig att genomföra, skulle klara mig några dagar och sen skulle jag kräkas av alla ägg, fisk och feta såser för att snabbt gå tillbaka in i gamla mönster.
Hon frågade om jag ville komma tillbaka till henne för att checka läget och jag sa att jag ville det men när jag kom hem och funderat på vad hon sagt så insåg jag att vi två inte hade något att prata om igen.
Har träff med en annan sköterska på samma ställe och bad henne om hjälp med vikten och hon var väldigt fundersam på vilka råd jag fått av den dietisten.
 
Ibland önskar jag att jag skulle bli extremt allergisk mot socker, vore perfekt om jag kunde få en allergichock pga socker så jag verkligen höll mig ifrån det. Det är verkligen ett missbruk, precis som vilket annat missbruk.
Ju sämre jag mår, ju mer äter jag, ju mer jag äter ju sämre mår jag, moment 22. :-(
 
Tänk om livet vore enkelt, vad skönt det skulle vara då :-)
 
Kram på er alla människobarn
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0