Nu har jag planterat lite

Jag lovade ju härom dagen att jag skulle se till att trädgården blev i bättre skick och helgen har vigts åt detta.
Mats och jag flyttade alla jordgubbsplant och placerade dem i en balkonglåda (tills vi vet var vi ska plantera dem), Mats grävde ur den stora sålådan och plockade bort ramen som börjat falla isär. Helst hade jag velat ha pallgragar och sätta jordgubbarna i, vi har någon krage och den ska jag nog ta med till stugan och se om några av jordgubbsplanten tar sig där.


nu är den fallfärdiga sålådan borta, här ska grävas ur lite och fyllas på med ny jord och plantera något som sprider sig bra.


massor med jordgubbsplant och lite gräslök trängs i balkonglådan i väntan på odlingsplats

Förutom den stora sålådan rensade vi i några blomurnor, järngrytor om man ska vara noga =) I dem har jag nu planterat lite blommor, tagetes, lobelia och petunior.



innan såg det ut så här *suck*



Vi höll inte på så länge i lördags för kl 12 var det samling vid Ica för den årliga bystädningen. Mats arbetskarat som bor i Alsen berättade att det var ca 100 personer som kom på deras städdag, så många kan vi nog inte räkna med i Trångsviken, här är vi glada om det blir 25. Årets deltagare var jag, Mats och Doffe + Melvin 2 år, alltså 3½ deltagare. Ska väl också räkna Eskil och Julia som satte upp alla flaggor på byns gatubelysning på förmiddagen. Det är byalaget i Trångsviken som utlyser när det är städdag och i år kom lapparna upp i onsdags, då kan man inte begära att folk ska ha varken sett eller hört något om en städdag. Inte en enda från byalaget var med och då förstår jag faktiskt inte varför de över huvudtaget behövde bestämma en speciell dag.

Ja ja, nog gnällt om det, i torsdags hade några från bygdegårdens styrelse varit vid Magasinet och röjt lite sly, detta hade lagts i en hög vid strandkanten och sen hade någon (Doffe?) fällt några träd och Mats och jag hjälpte till att samla ihop allt ris från detta. Nån sa att vi skulle elda upp den där rishögen men efter att vi var klara så var den större än valborgsmässoeldshögen och det blåste dessutom rejält, så vad som händer nu vet jag inte, sjön stiger varje dag och nu är halva underdelen i vatten.




Doffe och Melvin kör ris till högen






Det var varmt och skönt, fast det fläktade bra, men man behöver lite vatten (med brusvitamin)





Sen jag flyttade från Trollhättan har jag saknat de stora fälten med visippor som kommer på våren, jag trodde inte att det fanns här i Jämtland men så var inte fallet. Även om det inte är de där enorma fälten som finns i lövskogar så finns det iallafall några =)



jag älskar vitsippor, gillar påskliljor och =)


Efter några timmar var vi klara med riset och vi gav upp, känndes inget roligt att göra mer när vi inte var fler från byn som hjälptes åt.

Vi drog igång grillen och premiärgrillade lite kött, fisk och grönsaker. Till efterrätt grillade vi plommon täckta med havresmulpaj *mumsigt värre*





planterade några blommor i hängkrukor och en som hänger på väggen vid dörren.



Några petunior i krukor






Så här såg den ena pallkragen ut innan



och så här ser den ut nu
En fröjd att rensa när det finns en chokladmynta =)
Jag ska sätta några ärtfrön, det är så gott och så lätt.


chokladmynta i övre vänstra hörnet, längst ner är det två rosenbuskar


vill ha en skottkärra i aluminium, den här från järnåldern är lite för tung för mig



men den fyller ju sin funktion, har blandat jorden med gödsel, mumma för blommorna =)

Förra året tog vi med oss vårt gamla utebord till stugan, i lördags åkte Mats hem till sin mor och far och lånade ett litet bord, vi måste införskaffa bord både till stugan och hem. Tänkte sätta upp en lapp i byn att vi är ute efter trädgårdsbord, finns säker nån som har något undanstoppat i garaget.



planterade några petunior i betongkrukorna som jag gjorde för några år sedan, gillar krukorna starkt.






så här såg det ut en stund innan, bedrövligt





Känns lite mer välkomnande när man kommer hem och ser blommorna.






i lördags var vattnet vid sidan av rishögen och på söndag hade den stigit så halva underdelen är i vatten, det går fort vid den här tiden.

Mats och jag tog en promenad i går kväll, vågorna skvalpade på rätt friskt









Det gamla vattentornet, där ångloken tankades med vatten förr i tiden, flyttades förra året till Magasinet. Nu har det kommit in lite bidragspengar så jag hoppas att det blir lite renovering av tornet denna sommar. Min chef, Ulf, lovade att han skulle renovera fönstren, det kommer bli jättefint.









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0