Här ska gräddas rån =)


jag hittade ett rånjärn på loppis i torsdags, nu ska jag bara hitta ett recept och se om jag klarar av att grädda rån =)

Jag har skurat den med svinto så noga jag kunnat och skulle det vara några baskelusker kvar så må de väl va hänt, sade hon som knappt kan ta i en ledstång på allmän plats =)





På den lösa plattan står det HÖYANG GORROPANNE DEIGSJABLON BÖY LEPPEN OPP
Jag tyder det till att det är någon slags degskrapa men frågan är varför man ska böja till den? Är det någon som har något bra förslag på detta?





Jag hittade recept på kokaihop.se


Recept: Go´rån
Bilden lånad på http://www.kokaihop.se/recept/goran


1-2 tsk kardemumma
3 dl socker
9 dl vetemjöl
300 gram smör
2 st äggulor
1,5 dl vatten

 
klipp ut en mall som är lika stor som rutorna i rånjärnet, mjölkpaket är bra att använda.

Blanda vetemjöl, kardemumma och socker i en matberedare, mät upp smöret (ej margarin) och skär upp det i mindre bitar, tillsätt det i mjölblandningen.

Blanda några sekunder och tillsätt sen äggulor och vatten, mixa samman.

Häll ut på bakbordet och knåda ihop till en slät deg.

Kavla ut 1/3 av degen åt gången mellan två bakplåtspapper, ca 2-3 mm eller tunnare. Lyft bort det översta pappret och skär degen i bitar med hjälp av mallen.

Lägg den utkavlade och skurna degen på en bricka, låt pappret vara kvar underst, låt stå i kylen minst 30 minuter. Flera lager kan läggas på brickan.

Värm rånjärnet på spisen på medelvärme (6/12 eller 3/6). Ta fram degplattorna från kylen, en åt gången, gräddas ca 3-4 minuter, vänd ofta så gräddningen blir jämn.

Ta upp de färdiggräddade rånen med en stekspade och lägg dem på en skärbräda, dela dem genast med en vass kniv eller en degskrapa, låt svalnapå galler. Förvaras sedan i en tätslutande burk.


Jag inser nu när jag har skrivit ner det här receptet att den där metallplattan är mallen som man ska klippa till i receptet, böjer man upp den där läppen så blir ju det ett litet handtag att hålla i när man skär till degplattorna. Tror nog att jag ska halvera receptet när jag ska prova på att grädda rån för första gången.
Jag känner verkligen att det här kommer att bli den nya måste-ha-på-julen-kaka men då måste jag ju öva många gånger innan dess så de blir perfekta =)


När jag satt och letade lite efter andra recept så har jag nog hittat ett som är lite mindre volym

http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/gor%c3%a5n-gr%c3%a4ddade-i-j%c3%a4rn/


Måste testa snart :)

Kram på er alla människobarn






Kommentarer
Postat av: Den Gamle

Hej. Läste på nätet att det är ett"galna tuppar, 3-bitars rånjärn" Vill minnas att du har letat länge efter ett sådant järn. Vad var priset? En auktion ville börja på 125:- Det blev osålt. Ska bli kul att provsmaka senare. Grädde och hjortronsylt kanske? Ser fram emot nästa möte. Ha de gott.

2012-05-13 @ 21:59:23
Postat av: Fjällräven

Jo jag har letat länge, antingen har de varit för dyra eller för rostiga eller bara att jag inte har haft lika mycket längtan efter ett järn just den gången men nu passade jag på, betalade 50 kr för det. Tror att det är ett normalpris för det var på Kupan i Östersund och de brukar faktiskt vara ganska dyra på sina loppisprylar. Så fort jag känner mig lite bättre ska jag försöka mig på att grädda några rån.Grädde kan jag tänka mig men de där sylten hoppar jag gärna över, gillar inte hjortron.

Kram, hälsa mor

2012-05-14 @ 08:43:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0