Helg vecka 2

Mats åkte till stugan på förmiddagen men eftefsom jag hjälpte till med julgransplundringen på bygdegården så tog jag bussen till Järpen på eftermiddagen och Mats hämtade mig där. Så när jag kom till stugan var den varm och go =)

En utelampa har kommit upp så nu behöver man inte famla i mörkret när man ska ut när solen gått ner =)








Vi hade bestämt att inte köpa några julklappar till varandra den senaste julen eftersom vi gjort väldigt mycket och dyra inköp under hösten, men Mats kunde naturligtvis inte hålla sig =) Så när jag kom hem från Trollhättan efter jul fick jag se de där snurrstolarna som vi spanat på tidigare. <jag kan lova, man sitter som en kung (och en drottning). På bild ser de lite klumpiga ut i vår lilla stuga men det är inget man tänker på i verkligheten. Till våren, så fort man kan stå ute och slipa ska vi måla köksbordet vitt.


 



Mats har kopplat in kontakter så vi kan ha lampor av olika slag i stugan, det är faktiskt väldigt skönt att kunna se vad man gör istället för att ha lite mysbelysninga i form av starinljus. Man är ju lite bekväm av sig =) Nu letar vi efter en lampa att ha ovanför köksskåpen. Det lutar åt armaturer som vi sätter ovanpå köksskåpen istället för i taket eftersom vi har snetak. Trodde inte att det skulle vara så svårt att hitta, men det är det.






I helgen började jag montera lådhantag på köksskåpen och allt började jättebra. Fick fast sex handtag på de båda 60-skåpen och började sen mäta ut på 40-skåpet. Jag mätte och borrade alla tre lådfronter, skruvade fast det första handtaget och sen inser jag att jag borrat för de bredare handtagen, satans jävla mögel! Så nu är frågan, nya handtag (vi har ju bara det kortare kvar) eller nya lådfronter? När vi insåg vad jag gjort så tyckte vi nog inte att det gjorde så mycket att handtagen var samma bredd som till de bredare skåpen men nu när jag ser det på bild så tycker jag nog att det ser konstigt ut *suck*



Vid nästa stugbesök skall kapsågen med så vi kan kapa sockeln till skåpen, det kommer bli mycket snyggare än nu när man ser de tråkiga plastbenen.


På söndag morgon var det nollgradigt och duggregn, det var bara för Mats att börja skotta av taket för om det inte gjordes skulle det inte dröja länge förrän det rasade ner av sig själv med resultat att vi skulle få en snövall som snabbt fryser till is och då helt omöjlig att skotta bort. Jag var inte till så stor nytta, skottade litegrann men snö är helt enkelt för tungt för mig så Mats skottade det mesta själv.







Innan vi åker hem från stugan packar vi alltid in täcken, kuddar och bäddmadrass i vakumpåsar för att vi ska slippa det där fuktiga, råkalla när vi kommer dit nästa gång. Eftersom vi inte har el i stugan så blir den ju helt utkyld när det är kallt och när vi sen värmer upp den så blir det lite fuktigt innan den värmts upp.




Min akupressörs man säljer gamla skolplanscher och häromsisten pratade vi om det och jag sa att jag var intesserad av att köpa en av honom, då gick han ut i bilen och hämtade en med grodor på som jag fick, helt gratis =) Så nu hänger den i sovrummet i stugan.




Sovrumsfönster och byrå. Den lilla trälådan fick Mats i julklapp från arbetet, det var ostar från Skärvången i den och nu passar den utmärkt till att ha värmeljus i.





Det här skåpet har blivit över, tanken var från början att ha en mindre bänkspis som vi då skulle fälla in i det här skåpet men vi valde en annan spis och då finns det ingen plats för skåpet. Just nu använder vi det som verktygsskåp och avställningsyta men när kaminen kommer så skall den stå på den här platsen.




Kram på er alla människobarn



Kommentarer
Postat av: Anna-karin Stenberg

Hejsan.

Kul att se på bilder från ert fina hus.

Vi håller på och bygger ett likadant men med loft :)

Kvistlackade ni inte när ni målade väggar tak vita?

är super rädd att det skall bölda igenom.



Mvh Anna-karin i Mora

2012-01-26 @ 00:18:59
Postat av: Fjällräven

Hej Anna-Karin, roligt att du uppskattar mina bilder =)

Det där med att kvistarna ska blöda igenom tror jag är oundvikligt. Vi har valt grundfärg för vägg och tak som innehåller spärrlack (svindyrt)då slipper man kvistlacka alla små kvistar men jag är ändå tveksam till att det ska hålla. Jag är alltså helt inställd på att vi kommer att måla om efter några år, tror bara det är att gilla läget :)

Pratade med en målare som sa att han hade målat med spärrlack 5 gånger och ändå hade det lyst igenom efter några år (suck)

Jag avskyr verkligen furu, tycker det ser förskräckligt ut när väggar, tak, möbler, köksskåp och allt vad det nu kan vara som är av furu, tycker det ser ut som man byggt bastun i köket eller vardagsrummet=)Det ser också smutsigt ut när kvistarna blöder igenom färgen, men jag tycker om att måla så det gör mig inte så mycket om jag får måla om väggarna om 5 år, taket däremot är ju mindre kul att måla.

Lycka till med ert bygge.

Glada hälsningar

/A

2012-01-26 @ 09:00:03
URL: http://ammiia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0