Nyårsmat

Gott nytt år på er allihop!

På nyårsafton har jag årsdag som Trångsviksbo och nu firade jag mitt femte år. Har inte ångrat en sekund att jag flyttade hit och jag känner fortfarnade att det är den vackraste plats man kan bo på =)

När man firar måste man ju ha tårta så jag hystade ihop en kaka, Miriams drömtårta med ett chokladtäcke som sen garnerades med en 5-a





Kan villigt erkänna att den blev lite sötsliskig, kakan är min favorit men då ska det vara utan det där chokladtäcket.

När det var dags för nyårsmiddagen så startade vi med en förrätt och då blev det en kräfttoast som smakade fantastiskt.



Kräfttoast

kräftor
röd lök
purjolök
röd rom
dill
cremé fraiche
majonnäs

vitt bröd

Rör ihop alla ingredienser till röran, spara några kräftstjärtar till garnering.
Stek brödet med lite smör i en stekpanna.


Varmrätten bestod av hasselbackspotatis, majssnitzel till mig och nötkött till Mats, grönsaker och väldigt mumsig sås. Min sås var gjord av getost och cremé fraich medan Mats hade ädelost i sin sås.




Efterrätten blev en liten repris



Chokladkorgar av after eight fyllda med chokladmousse, serveras med hallon, körsbär och hemgjord vaniljglass. Mmmmmmmmm...vad gott!

Hittar tyvärr inte receptet på chokladmoussen men jag hittade receptet någonstans på nätet och den var vansinnigt god. After eightkorgarna sätter man ihop genom att doppa kanterna i smällt choklad och sen foga ihop dem, jättelätt.

Receptet på glassen hittar jag inte heller men det hittade jag också någonastans på nätet.



Kram på er alla människobarn

Kommentarer
Postat av: Den Gamle

Grattis till de 5 åren. Nyårssupén såg verkligen smaskig ut. Som man säger"det ska va gött å leva" så ha det så gött båda två.

2012-01-18 @ 09:56:01
Postat av: Fjällräven

Det var väldigt smaskigt =)

2012-01-19 @ 07:43:46
URL: http://ammiia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0