En liten dagstur i Jämtland

Sen vi köpte tomten i Bratteggen och läste på anslagtavlan om Ica i Kall så har jag sagt till Mats att jag vill ta en sväng åt de hållet och igår så gjorde vi slag i saken.
Vi tog med en kanna kaffe och ett par bananer och kom iväg vid 12-tiden. Först åkte vi upp till stugan så jag fick se hur det blev när innertaket var på plats, jätteljust och fint :)
Vi åkte vidare mot Kall och hann inte åka mer än en halvmil innan jag var tvungen att stanna bilen för att fotografera den fantastiska utsikten.

Fjäll, skog och vatten vart än man titade.





Vi stannade bilen på ett ställe, tror det heter Kallrör, det var helt underbart där. En strand som jag såg framför mig att vi kunde åka till och bada när vi är i stugan. Det är säkert skitkallt i Kallsjön men ett snabbt dopp kan säkert gå bra =)

Flera grillplatser fanns också så det är säkert fler än vi som hittat hit.







 



Undra vem som varit här? ca tre cm långa, någon som kan gissa?





Åreskutan från andra hållet (västra sidan av skutan)



Vi åkte till Kallsedet och där tog asfalten slut så det var knagglig grusväg *suck* resten av vägen till Åre som var nästa mål.

Vi stannade vid en annan fin plats, drack lite kaffe och mumsade i oss varsin banan. Vi hade nu förflyttat oss ca 11 mil på tre timmar så lite hungriga var vi.




Ja, det är snö kvar här i södra norrland :)














Efter ytterligare två timmar hade vi så kommit fram till Åre och valde mer eller mindre första restaurang, Werséns vid Åre torg.




Där beställde vi in varsin pizza á 139 kr. Tror aldrig jag ätit pizza + dryck (varav min var kranvatten) för 320 kr, det var i och för sig en väldigt god pizza.




Det blev en heldag att åka från Trångsviken runt Kallsjön via Åre och sen tillbaka till Trångsviken, ca 22 mil på 7 timmar :)

Vi har iallafall konstaterat att vi ska ta turen till Kallsedet på motorcykel i sommar men det blir att vända i Kallsedet så vi slipper grusväg =)

Kram på dig Mats för en underbar dag tillsammans med dig ;-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0