Midsommarmat




Ägghalvor med fyllning av tonfisk, äggula, majonnäs, cremé fraiche, salt, peppar, citronsaft, toppade med räkor, svart rom och dill.




Gravad lax, räkor och faijtaskryddad lax.



Vegetarisk "sill" Hittade ett recept på senaspsill á la vegetariskt och tänkte att det måste jag testa.

1 msk senap
1,5-2 tsk socker
½ msk vinäger
3 msk olja
1 dl grädde
1 röd hackad lök
aubergine

Skär aubergine i filéstora bitar och koka i kraftigt saltat vatten tills de är mjuka men inte sladdriga. Rör ihop övriga ingredienser och häll över de kalla auberginefiléerna.

Jag som aldrig smakat på sill och inte vet hur det ska smaka har ju inget att jämnföra med men jag tror att jag kokade aubergine lite för länge för det var lite slemmigt, senapssåsen var god så jag ska försöka igen men då ska jag prova med morötter.



Lax- och kräfttårta

200 g bröd av valfri sort (ta ett smakrikt)
50 g smält smör

Smula brödet i mixer, blanda med smält smör och tryck ut i en springform

5 gelatinblad + kallt vatten lägg gelatinet i vattnet ca 10 minuter
150 g gravad lax (passar säkert med rökt också om man gillar det)
ca 100 g kräftstjärtar
1 gul eller röd hackad lök
hackad purjolök
2½ dl grädde
500 g cremé fraiche
50 g röd rom
dill
salt och peppar efter smak

blanda samman allt  och häll det över brödsmulorna, låt stå i kylen några timmar

garnering
räkor, svart och röd kaviar, dill, citron och givetvis svenska flaggan =)





På bordet stod också kokt färsk potatis, sill till Mats, romsås, mjukbröd bakat av svärmor, hårdbröd,
ostar och grönsaker.

Efterrätten intog vi på kvällen och bestod av jordgubbar, honungsmelon, hallon, blåbär och björnbär, glass, vaniljvisp och grädde. Ska det vräkas är det lika bra att ta i ordentligt, efteråt låg vi utslagna på soffan =)

Naturligtvis avslutade vi måltidena med ett (eller tre) parti backgamon=)




Kommentarer
Postat av: Den gamle

Det ser gott ut men varför förstöra ägghalvorna med kattmat(tonfisk) undrar din bortskämde far?

2011-07-02 @ 21:11:00
Postat av: Fjällräven

kan ju inte va kattmat heller, jag är ju allergisk mot katter ju....=)

(måste nog säga att det inte var superdupergott, lite mesigt, men det erkänner jag aldrig för pappa)

2011-07-03 @ 19:31:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0