Lätt som en plätt

var det när vi skulle bestämma vilken färg vi ville ha innomhus i stugan.

När vi var i Trollhättan så passade vi på att köpa färg till stugan, men eftersom vi inte visste exakt vilken nyans vi ville ha så köpte vi bara grundfärgen och 4 olika provburkar med färg, två beige toner och två grå.

Jag åkte till stugan i förmiddags och hämtade takpanelen som blivit över när vi kapat dem i rätt längder, de är färdigmålade vita så det var bara att måla på med våra färgprover. Jag tog också med mig spontade bräder som vi målade med golvfärgprover. Golvfärgen kommer inte vara en täckande färg, men provfärgen var det så Mats fick stryka på den med trasa och ta bort så mycket som möjligt.



Längst till vänster den ljusa beige, som nästan ser vit ut om man inte har något att jämnföra med. De två närmast kameran är den mörkare beige och den går bort med en gång, allderless för hudfärgad för att falla oss i smaken. Mats stryker på den ljusaste grå och det såg jättebra ut.



Här har vi målat golvbräder med den ljusa grå (till vänster) och den mörkare grå (till höger) och väggpanelen (som egentligen är takpanel i vår stuga) med den ljusa beige och vi var helt överens om att vi skulle välja den mörkare grå till golvet och den ljusare beige till väggen. 



Men sen var jag ner i källaren och tittade lite bland våra färger och hittade där en liten provburk som heter Agadir beige, den var med i en provkarta som jag fick för några år sen, jag provmålade några golvbrädor med den och helt plötsligt hade vi hittat det vi verkligen ville ha. Nu ska jag bara få fram vilken färgkod den har och be mor och far köpa med sig den när de kommer upp om några veckor.
Den är lite varmare och vi är båda överens (vilket vi underligt nog har varit från start med detta bygget)


Mats spanar in de olika färgerna.





Till vänster är den ljusa beige som vi först trodde vi ville ha till det mörkare grå golvet men det blir den högra nyansen, den är lite varmare och lite mörkare.
Vi har ställt den bruna vasen för att se hur färgerna passar till vår soffa som har den färgen:)



I höstas köpte vi färg för utsidan av stugan och då köpte vi även färg till dörren som följde med huset. Det är ju en sån där dörr som Byggmax kallar för förrådsdörr, lika tunn som en innomhusdörr och den ska bytas ut så fort vi har tid och råd. Men nu ska den målas och då har vi valt en röd färg som jag nu har provmålat på några bräder.



De två till vänster är strukna en gång och de två till höger två gånger. Jag tror det kommer att bli skitbra =)

Nu måste vi få upp taket i sovrummet och de översta brädorna på väggarna så vi kan börja måla, det ska bli så himla kul att se hur det blir, få bort bastukänslan som är med naturella tallplank :)

Här i norr är det väldigt populärt med furu, tak, väggar, golv och köksskåp och gärna en beige gardinkappa med några hudfärgade/aprikosa/rosa blommor på, allt ska vara i furu. Och som om detta inte skulle vara nog så ska den lackas också, hur kan man vilja ha något som ser ut som om man pinkat på det (urk kräk och spy). Glömde ju att köksborden också gärna ska vara i lackad furu *hua*
Jag har iallafall hört av några vi känner att de tycker vi kunde behålla väggarna och golv som de var, bara lacka dem för att de ska vara mer tåliga, ICKE! inte en gnutta furu om jag får bestämma.


En stuga av furu behöver nödvändigtvis inte vara furufärgad som tur är =)



Natti natti, sov så gott alla människobarn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0