Föröka borde vara lätt

om man gör som man ska vill säga=)

Förra sommaren planterade jag några blommor i min nya lilla blomplätt som jag grävt på gräsmattan. Där planterade jag lite olika blommor som Koreansk brudspirea, Kärleksört, Backnejlika, Bellis, Gullnattsljus mm.
Någon sa till mig att jag kunde klippa ner kärleksörten innan vintern och sätta den i en vas inne för att njuta av den som typ snittblommor och sen när den fått rötter kunde man plantera den igen och då har man alltså flera som man kan plantera ut eller ge bort, lätt som en plätt alltså.

Har både en röd och grön sort av kärleksört och naturligtvis klippte jag ner båda två och satte i små vaser som jag hängde i sovrumsförnstret och även en i en större kruka.


Sovrumsfönster med kärleksört







Sen hände något....för det enda som finns kvar idag är en liten äggkopp med några ynkliga små sticklingar. Kan det bero på att de små rackarna vill ha vatten med ljämna mellanrum =)


Äggkopp med kärleksört



Det var bara att konstatera att om jag skulle kunna föröka någon levande växt och få den till att överleva mellan mina vattningar, som kan vara med långa mellanrum, så var det att sätta dem i köksfönstret där man har mest översyn. Så här är min lilla bäbishylla, kanske jag till och med sätter dem i jord nån gång =)





Kommentarer
Postat av: Den gamle

Skyll på den lilla kon som jag såg i fönstret. Det är nog den som har tagit död på dina växter.

Hälsar en som vet.

2011-06-05 @ 14:31:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0