En helg

fylld med tungt arbete =)
Det var vad min son och mina föräldrar fick när de kom hit över helgen =)
I torsdags kom Kim, mamma och pappa hit och det var ingen vila för deras del inte, vi tillbringade tio timmar på fredag och åtta timmar på lördag med att sätta upp hängrännor, bygga en entrétrapp och grundmåla innomhus två gånger. Ärligt talat så fattar jag inte hur mamma och pappa orkar hålla på som de gör, jag gnällde på att jag hade ont redan efter ett par timmar medan mamma målade på timme ut och timme in. Pappa slet som en gnu med en kropp som säger aj oftare än han förstår.
Kim och Mats har ju unga friska kroppar men även dom klagade faktiskt över ömma leder.



Kim balanserar på en stege som inte står så där jättestabilt,

men som tur är så står morfar nedanför och pekar med stadig hand =)

Allt för att hängrännorna ska sitta så bra som möjligt.




Dags att flytta stegen för att sätta upp nästa hängrännekrok






Rätt som det var dök svärmor och svärfar upp, de hade med sig kaffe och smörgåstårta, mums vad gott det var. Undra om det går att beställa en stående leverans av fika när man jobbar heldagar med bygget=)




När Kim, mamma och pappa var här förra gången i november, då härjade vattenbacillen cryptosporidium, man kunde alltså inte dricka vattnet i Östersund utan att först koka det.
Nu när de körde hit upp hörde de flera gånger på radion att vattnet i Bratteggen var otjänligt, något om e-colio...
så frågan är om de drar med sig någon baskelusk från södra sverige och planterar här =)
Det var alltså bara att fylla på dunkarna hemma i Trångsviken och ta med upp till stugan, tur pappa har stort bagage.



En blivande trapp  ligger på släpvagnen





Gossarna skruvar ihop regelverket till översta trappsteget




medan jag förbereder för korvgrillning :)





och mamma grundmålar




Redan när trappan såg ut så här insåg jag att jag skulle bli överlycklig när den var färdig. Jag kan se mig själv sitta här en tidig morgon med en kopp java i morgonsolen (förutsatt att jag fått igång vedspisen så jag kunnat koka mitt kaffe), lyssna på fågelsång och förmodligen även svära över mygg och knott =)



Lite funderingar kring hur man går vidare, bäst att läsa ritningen noga så inte fröken Asplund kommer ilandes och kollar så allt går rätt till :)





Matklockan har ringt och det är dags att grilla korv. Kan ju även meddela för alla att jag, vegetarianen, har ätit en grillad lunchkorv, en riktig alltså, inte sojakorv *pamparapam...trumvirvel......tuteritut* Jättegott =)






Dag två ser trappan ut så här, det saknas tre brädor och sen ska den höjas till rätt nivå men vi måste fylla upp gården med lite mer grus först.





All målning från två meter och uppåt fick Kim och Mats göra *riktigt jobbigt*



absolut ingen skön ställning när taket måste målas med både pensel och roller




Väggar och tak är nu målade med två lager grundfärg, allt för att stoppa kvistblödningen. Snart dags att färgsätta väggarna med en färg som heter agadir beige eller S 1005-Y20R sen är det bara att hålla tummarna att det blir som vi tänkt oss :)



När vi målat väggarna ska vi måla golvet med en grå bets och lack uppe på det. Sen kan vi ta dit en säng =)


Tack snäll för all hjälp vi fått, det hade tagit betydligt längre tid om vi skulle gjort allt detta själva.

Tack älskade lille Goje







Tack älskade mamma och pappa




Nästa helg, alltså den efter midsommar ska vi försöka måla huset utvändigt. Så är det någon som känner att det finns för mycket fritid så är det bara att hojta till, vi har massor med penslar och roller =)

Kram på er alla människobarn





Kommentarer
Postat av: Robert

Det kommer bli jättefint, det är jag säker på!

2011-06-23 @ 10:41:53
Postat av: Fjällräven

Ja me =)

2011-06-24 @ 17:38:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0