Syrlig rabarbersaft

Jag har aldrig gjort egen saft, inte som jag kan komma ihåg iallafall, men häromsisten plockade jag lite rabarber i trädgården och bestämde mig för att göra rabarbersaft.
Ut i cyberrymden för att leta efter saftrecept och hittade då ett som lät enkelt och bra.
Det var rårörd saft som ska stå och dra i ett par dygn och det passade perfekt för jag hade egentligen inte så mycket tid när jag startade mitt safteri (planering är visst a & o i köket, hehe)




Så här gör man:

1,5 kg rabarber
1 citron som skivas
1,6 l kokande vatten
600 g socker
1 msk vinsyra
0,5 krm natriumbensoat

Ansa och skär rabarberna i bitar och lägg i en tillräckligt stor skål.
Skiva citronen och lägg i samma skål, koka upp vattnet och slå på det kokheta vattnet på rabarberna och citronen.
Låt detta stå i två dygn.
Jag fick aldrig någon klarhet om det skulle stå rumstempererat eller i kylskåp men jag lät de stå på bänken med ett inte alltför tätt lock på skålen och det verkade ju gå bra:)

Efter två dygn silas rabarber och citron bort och sockret tillsätts.
Rör tills allt har smält, tillsätt sen vinsyra och natriumbensoat i lite saft som värmts upp (detta för att det ska lösas upp, jag gjorde inte det från början men det såg ut som jag hade hällt tvättpulver i saften så det var bara till att hälla all saft i kastrull och värma lite)
Rör om allt så det blandas väl och häll sen upp saften på väl rengjorda flaskor.

I receptet stod att man skulle ha 1,2 kg socker men jag tänkte att då kommer tungan krulla sig av söthet så jag tog helt enkelt bara hälften men detta gör ju också att saften inte konserveras lika bra men har man den i kylskåp så går det jättebra. Gör man mycket kan man frysa in saft i plastburkar och plocka fram efter behov.


Kommentarer
Postat av: Robert

Låter kanongott, rabarber är ju läskande och gott nu på sommaren!

2011-08-02 @ 10:05:01
Postat av: Fjällräven

ja den var faktiskt god, jag är inte så förtjust i saft just för att jag tycker det är för sött, hur otroligt det nu kan låta när det kommer rån en gottegris =)

Det var väldigt gott att slå i lite saft när man gjort bubbelvatten.

Kram på er alla tre

2011-08-02 @ 11:15:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0