Fiskpaté

Mums mums mums! Jag har just gjort världens godaste fiskpaté.

Aldrig mer en köpt fiskpaté lär de bli efter det här, jättelätt att göra och godare än något annat.



Här kommer receptet

Fiskpaté med gravad lax

400 g sej eller annan fisk som du tycker om
1 ägg
2 dl grädde
1 msk pinjur (paprikablanding på burk)
280 g gravad lax (det var ganska mycket men jag hade det i frysen och behövde göra slut på det)
½ dl hackad dill (fryst eller färsk, går säker lika bra med torkad om man vill)
3 krm salt
1 krm svartpeppar

Grovhacka fisken och lägg den i matberedaren tillsammans med ägg, grädde, dill, salt och peppar.
Mixa ca 8 sekunder
Smöra en bakform (jag hade en avlång brödform, tror den är på 1½-2 l)
Häll i hälften av fiskblandningen
Hacka den gravade laxen i mindre bitar och fördela över fiskblandningen, häll sen på resten av fiskblandningen.
Ställ in formen i ugnen, mittenfalsen.
200 grader, 15 minuter sedan sänkte jag till 175 grader och drog igång varmluft i 10 minuter.
Vänd upp patén på en skärbräda och låt svalna.

Om jag hade haft tid i kväll när jag kommer hem från jobbet så hade jag gjort den då för att kunna äta den varm men det finns inte tid till det just ikväll, därför får det bli en kall rätt. Det kanske går att värma den men jag vet inte om den blir torr då. Ska prova.
Jag vet att det går att frysa den för jag gjorde något liknande i påskas och fick massor över som vi la in i frysen och den var precis lika god upptinad.
Vet inte än vad jag ska äta till fisken, kanske pasta med en kall sås gjord på creme fraiche eller nåt.

Smaklig måltid, äter ni fisk så är detta väl värt att prova. Supergott och superenkelt.

Mamma och Millan, jag gör den här till jul, jag lovar :)


Kommentarer
Postat av: Lillebror

Det där tror jag inte ett dugg på, och jag kan garantera att jag får medhåll av pappa. Fy för fisk. Nä tacka vet jag korv, där vet man vad det innehåller. :)

2010-10-04 @ 23:50:40
Postat av: Fjällräven

asg Ja just de ja.

Kram på dig iallafall :)

2010-10-05 @ 08:48:02
Postat av: "Gossemoster"

Håller inte med Bassen, jag tror nog Ammii vet mer vad som är i hennes pate`än du vet vad det finns i korv,eller Kramis

2010-10-05 @ 18:50:20
Postat av: Den gamle

Hmmmm. Tur att det finns lite annat på julbordet också. Och jag håller nog med Bassen. Och den där Bitten vet väl ingenting,där borta vid berget är det ju bara älgar,rävar och massa skogsmöss.

Hälsningar från en som vet.

2010-10-07 @ 19:15:39
Postat av: Fjällräven

Annat på julbordet??? Vad pratar du om? Nä, nä,nä inte i år. Julen kommer att gå i fiskens tecken. Lutad, luad, kokt, stekt, inlagd, mald, hel och slutligen fisk a lá malta med hallonsås och mandariner. Skinkan blir inte senapsgriljerad utan insmord med senapssåsen från senapssillen och köttbullarna byts ut mot fiskbullar. Du förstår att nu när vi ska fira jul hos Millan vill vi ju gärna göra nån form av nystart på allt, eller hur Millan (sade hon med ett stort hästagnägg)

Kram på er alla, jag ser fram emot julen, men för att inte far ska få en alltför stor chock så bjuds pappa på fisktacos när han och mor kommer hit i november =)

Puss puss

2010-10-08 @ 11:32:00
Postat av: "Gossemoster"

Kära broder, "den där" Bitten vet nog mer än den gamle,bara så du vet ,för vad vet du vad som finns här, du syns ju ofta här eller?

2010-10-08 @ 12:36:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0