Smörgåstårta

Jag ligger ju lite efter här på bloggen som ni kanske har märkt.


Mats fyllde år häromsisten och vi hade kalas. Då bjöd vi på en vansinnigt god smörgåstårta.





Jag skulle naturligtvis fotat den när den var hel men jag glömde bort det i all hast så det fick bli en dagen-efter-bild.

Här följer receptet:

smörgåstårtsbotten 12-15 bitar

fyllning 1:
2 dl majonnäs
2 dl creme fraiche
3-4 msk kalles kaviar
6 st hårtkokta hackade ägg
150 g gravad lax (skuren i småbitar)
3/4 pkt frusen dill

fyllning 2:
ca 170 g kräftost
15-20 st kräftstjärtar i lag
1 msk dill

garnering
2 dl majonnäs
2 dl creme fraiche

200 skalade räkor
100 g kräftstjärtar
150 g gravad lax
3-4 hårdkokta skivade ägg
hackad purjolök
färsk dill
skivad citron

gör så här:

Dag 1:
Blanda samman ingredienserna till fyllning 1, lägg ut på nedersta lagret.

Till fyllning 2 smöra kräftosten på mellanlagret, hacka kräftstjärtarna och strössla ut över osten, strö ut dillen.

Blanda samman majonnäs och creme fraiche och smöra på översta lagret + kanterna. Spara resten till nästa dag.

Dag 2:
Smöra på resten av majonnäs/creme fraiche-smeten.

Garnera tårtan efter tycke och smak.

Mumsfillibabba =)





Kommentarer
Postat av: Den gamle

Tårtan såg väldigt god ut men det var något i ytterkanten så du behöver inte spara någon bit till mej.

Hälsa allt löst folk.

2010-05-30 @ 13:08:45
Postat av: Fjällräven

Å jag som hade tänkt göra precis en sån tårta när du kommer hit (fniss fniss)eller inte.

Fast det är ju väldigt gott med smörgåstårta så kanske jag gör en med något som inte varit i sjö eller hav. Vi har ju en del ren här uppe i norr, kanske en renskavstårta =)

Längtar efter att du kommer hit.

Kram

2010-05-30 @ 18:10:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0