Det räcker ett tag

Före jul var jag på möte i konstföreningen, i styrelsen finns en man som har får (eller om det är hans barns som har?) jag frågade om det var möjligt att köpa lite ull. Inga problem, hur mycket vill du ha? svarade han.
Vi besämde att jag skulle komma förbi några dagar senare men eftersom jag har minne som en snigel så glömde jag naturligtvis bort det i julstressen. Men så härom dagen när vi hade ett nytt möte påminnde han mig och jag åkte dit efter mötet för att hämta lite ull. Lite ull, trodde jag.
En papperssäck full med lammull fick jag, inte en krona fick jag betala. Tack snälla Per.


Foto Fjällräven                                            En säck med lammull

Jag har nu funderat i några dagar hur jag ska tvätta ullen, för det måste jag, om det inte ska lukta stall i hela huset vill säga=)

Läste på ett tovningsforum om någon som hade tvättat ullen i tvättmaskinen. Går det verkligen, tänkte jag?
Ja ja, jag får väl prova. Jag hur ju lite ull att prova mig fram på.

Tog fram en tvättpåse och fyllde den till hälften med ull, stoppade den i tvättmaskinen och satte på ullprogrammet, 50 minuter senare kunde jag lägga ut ullen på tork. Lite ull hade fastnat i varandra men inte värre än att det går att pilla isär. Nu ska jag försöka tvätta en del av ullen men jag tror inte att jag ska tvätta allt för det lär nog inte bli så att jag använder upp all ull i brådrasket och då tror jag att det är bättre att förvara det otvättat så det naturliga fettet finns kvar.



Foto Fjällräven                                                     Tvättad lammull på tork


Nu gäller det bara att kommma på vad jag ska göra med all ull.

Kram på er alla människobarn

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0