Baka, baka liten kaka

eller ett jättebröd :)



Igår var Ella hemma hos mig och då bakade vi bröd. Jag hade sett Ernst dagen innan när han gjorde ett bröd med ajvar relish, en paprikapasta. Det såg så himla gott ut att jag var tvungen att testa.




När degen var färdig kavlades den ut och smordes med ajvar och sen sen la vi dit skivade oliver. Skulle varit svarta men jag tog gröna. Rulla ihop och sno runt, jäsa en halvtimma och sen in i ugnen 20-25 minuter.



Den lilla brödbiten gjorde Ella av det som var kvar i bunken. Hon lekte mest med den, hällde i mer vatten och mjöl men sen sa jag att hon skulle smaksätta den och grädd för att se vad det blev.
Hon smaksatte med lingonsylt och det blev jättegott.


Tyvärr så var det en liten bit olivkärna kvar i det stora brödet och jag råkade bita på den så en gammal lagning for så nu blir det tandläkaren på måndag *suck* 


Men brödet, det var supergott och superlätt att göra.




Kommentarer
Postat av: "Gossemoster"

Det ser riktigt gott ut,men man kan ju hoppa över oliverna, det är därföt jag inte äter dem, var rädd om tänderna (hihi) Jasså du samlar på samma som din mammas servis, den är fin.Är det tomt nu när alla åkt hem, men ni fick mycket gjort iallafall. Kramis

2010-08-07 @ 08:53:08
Postat av: Fjällräven

Ja brödet är jättegott och oliverna likaså, kunde ju vara mindre kärnrester i dock suck

Ja, det är tomt nu. Har varit som en död gnu i flera dagar, det var hårda arbetsdagar när de var här. Men vi fick ju som sagt väldigt mycket gjort. Nu har Sune (svärfar) tagit över. Han och Mats har laggt på takpappet och idag reglar de upp för plåttaket som kommer på onsdag.

Kramar i massor

2010-08-07 @ 13:25:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0