Helgen som var

åkte vi till Sundbyberg för att köpa en hund.
Jag hade hittat en valp som hunnit bli 8 månader. Att vi fundrat på en "större" valp beror på att vi har trägolv i 4 rum och eftersom vi bara hyr detta huset så skulle det vara väldigt jobbigt och dyrt om vi var tvugna att byta golv för att en liten hundvalp kissar inne (vilket jag tror är oundvikligt i början).
Jag hade mejlat och pratat på telefon med hundens ägare och det kändes jätterätt. Det var en blandras mellan yorkshireterrier och malteser, alltså en liten vovve.

Min kolega Sus var jättegullig och tog mitt pass i fredags så vi for iväg på morgonen och var i Sundbyberg på eftermiddagen.
När vi kom in i lägenheten där vovven bodde kändes det helt fel. Det är svårt att förklara vad det var men vi valde alltså att säga nej tack. Det var en jättegullig hund och personerna som ägde honom var hur trevliga som helst.
Det var inte det lättaste att säga nej både för att det var en söt hund och att det faktiskt är lite pinsamt att åka så långt och sen dra sig ur köpet.
Men det är ju en levande varelse och inget man skaffar för att sen ångra sig.

Vi åkte hem till min svägerska och hennes barn som bor i Solna, 5 km från hunden.


Foto Fjällräven                                                                 Lova, Gunilla och Frida

Det var jättekul att träffa henne och barna, Sebbe var dock inte hemma utan med sin pappa i stugan. Vi åt gott och myste på fredagen och sen på lärdag bestämde vi att Skansen skulle besökas.

Vi tog pendeltåget in till stan och gick sen tvärs över hela Stockholm (kändes det som) och tog färjan till Skansen. Det var stå och gå som gällde och efter en bilresa på 60 mil dagen innan och en natt som innehöll för få sovtimmar så blev det lite för mycket för mig.
Av någon underlig anledning ska det stressas fram, vilket jag inte förstår varför man ska göra när man är på utflykt. Man hinner inte se speciellt mycket då och istället för att njuta av allt fint och roligt blir det en kamp mellan mig och smärtan i kroppen. Men men, sånt är livet.

Vi hann iallafall se lite djur och det var perfekt väder, soligt.


Foto Fjällräven                                                             Frida (liggande) och Lova


Foto Fjällräven                                                                               Lova och Frida



Vi hade bestämt oss för att åka hem redan på lördag eftersom Mats börjar jobba på söndag kväll, det blir lite för mastigt att åka hela dagen och sen jobba natt direkt.
Vi kom iväg från Solna strax efter 17 och när vi kom till Sundsvall (strax innan) tog vi in på ett jättemysigt hotell. Hotell Aina heter det och det är sällan man kommer till ett ställe där man känner sig så välkommen. Frun i huset hade också inrett på ett sätt som gjorde att det kändes som man kom in i en annan tidsepok. Gustavianska möbler, vackra tapeter och jättefina fönster.


Foto Fjällräven


Foto Fjällräven


Utanför vårt rum fanns en miniatyr av hotellet. 
 

Foto Fjällräven

Efter vi käkat frukost och vilat lite till så åkte vi till Birsta. Jag gick på Ikea och Mats var på Biltema. Sen en snabb sväng in i Iittalabutiken.
Jag hoppas att jag snart kan få åka till Ikea och alla andra roliga affärer som finns där, utan att känna mig superstressad. 
Shoppingkompis sökes, någon som förstår tjusningen av att i lugn och ro titta på alla fina saker, även om man inte ska handla något.

Efter några timmar till i bil så var vi hemma. Jättekul att resa bort men underbart att vara hemma igen.
HEM LJUVA HEM!

Jösses, när jag läser igenom vad jag skrivit så upptäcker jag att det är väldigt mycket gnäll. Det var en trevlig helg och det blir ju väldigt intensivt när man åker långt på kort tid.

Kram på er alla människobarn

Kommentarer
Postat av: Anna Khemi

Hej på dig Ammii!

Jag sitter på din gamla gård i Thn och läser din blogg och tittar på alla fina bilder. Och jag skrattar och säger att gillar man vintern då har man tagit ett steg i rätt riktning när man flyttar till Trångsviken. När du skriver känns det som "Bullerbyn". Man får lust att packa väskan och bo där och bara ha roligt hela tiden. Göra saker med sina händer och sälja dem på markanden. Städa och dricka kaffe med alla i samhället. Göra vackra kort med sin pysselkompis. Men jag tänker också på att många som flyttat från en stad och lämna sin familj skulle ha mycket svårt att anpassa sig och bara klaga hela tiden. Så att du har det bra i Trångsviken handlar mycket om dig och att du är som du är. Och säkert att Trångsviken är som den är, vill inte förringa på något sätt. (Jag vet ju hur glad man blir i Murjek för alla nya som flyttar in och vill engagera sig i det som händer.)

Och även om du vill vara med din svägerska när ni kommer till Solna.....kom till oss också!

Ha det fint och kram från Anna.

2009-05-22 @ 10:48:15
Postat av: Fjällräven

Jo men det är lite Bullerbykännsla faktiskt =) Men det är som du säger, man får det inte roligare än man själv vill. Vill man vara en del av byn måste man visa vem man är.

Vi var nere i Solna på en blixtvisit och det fanns helt enkelt inte tid till att besöka er men jag sitter och kollar sj för att boka in en helg hos er (bara er). Funderade på 21/8 men nu har vi bokat Robert Wells den 22/8 i Östersund. Men jag kollar vidare.

Kram på dig Anna, hälsa Alf.

2009-05-23 @ 22:34:15
URL: http://ammiia.blogg.se/
Postat av: faster Bitten (gossemoster)

Hej har precis varit på dop i Nol Lars barnbarn Adam döptes,jättefint igår var vi i Hult hos Patrik, David har fyllt 8år O Sara 12 år, så det har varit kalas hela helgen, mysigt hotell ni stannat på den blå tapeten är samma som Daniel satt upp iköket helt underbar må så gott kramar från mig tiller!

2009-05-24 @ 18:03:20
Postat av: Fjällräven

Har Lars barnbarn?...hum..det har jag missat. Vilket barn är det som förökat sig? Hälsa morfar/farfar(?) och gratulera.

David 8 år, herre jösse!! Är det verkligen bara jag som inte blir äldre, jag är inte en dag äldre än 32 + moms =O)

Kram på er alla.

2009-05-24 @ 19:02:35
URL: http://ammiia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0